برگزاری اولين نمايشگاه هنري در مجموعه هنری و موزه خليج فارس كيش

مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش در اولین نمايشگاه هنري میزبان آثار هنرمندان مطرح کشور است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، نخستين نمايشگاه هنري پنجم تير و همزمان با عيد سعيد فطر در مجموعه هنری و موزه خليج فارس كيش برگزار می شود.

 در اين نمايشگاه 339 قطعه و اثر هنري شامل آثار نقاشي و مجسمه سازي 45 هنرمند مطرح كشور به نمايش در مي آيد كه اين آثار از يك تا شصت ميليون تومان ارزش گذاري شده اند و دو اثر يكصد و بيست ميليون توماني نيز در بين اين آثار وجود دارد.

آثار اين هنرمندان در سبك هاي مختلف و تكنيك هاي سنتي و مدرن در گروه هاي نقاشي، نقش برجسته، تركيب مواد و مجسمه سازي و صنايع دستي است. بخش صنايع دستي شامل آثار قلم زني، مشبك، منبت و سراميك است.

استاد حسين محجوبي، داريوش فرد، پريسا شاد و ابوالحسين نبافيان از جمله اساتيدي هستند كه آثارشان در اين نمايشگاه عرضه می شود.

ایجاد قطب نمایشگاهی  و فروش آثار هنرهای تجسمی  و صنایع دستی در جزیره کیش مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه است که با توجه به پتانسیل های خوب کیش در زمینه عدم نیاز به روادید برای گردشگران خارجی، امکانات مناسب اقامتی و پذیرایی، سهولت دسترسی، جاذبه های طبیعی و تفریحی، آرامش، سالن مناسب نمایشگاهی  و امنیت مزیت های خوبی دارد که به پایگاه برپایی نمایشگاه های هنری در سطح ملی و بین المللی تبدیل شود.

در طول برگزاری نمایشگاه نیز علاوه بر برپایی کارگاه های هنری، سمینار تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی در فضاهای هتلی برنامه ریزی و برگزار خواهد شد.

اين نمايشگاه كه با حمايت سازمان منطقه آزاد كيش و با همكاري انجمن علمي هنرهاي تجسمي ايران و انجمن هنرمندان خود آموخته ايران، 5 تير و همزمان با عيد سعيد فطر آغاز مي شود و به مدت 45 روز در محل موزه خليج فارس كيش ادامه خواهد داشت.

 مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش یک مجموعه فرهنگی، تفریحی و سیاحتی در بخش ساحل جنوب غربی جزیره است که در زمینی به وسعت 3620 متر مربع در جنوب غربی جزیره کیش ساخته شده است و 14 بهمن پارسال همزمان با سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور وزیر اطلاعات در جزیره کیش به بهره برداری رسيد. 

 این سازه بتنی با ارتفاع 52 متر و قطر متوسط 10 متر برداشتی آزادانه از فرم طبیعی صدف دو کفه اي  است که به وفور در سواحل خلیج فارس یافت می شود و مرواریدی در میان آن قرار گرفته است. نشانه عمودی که از میان سیر افقی سایت برخاسته می تواند نماد کاملی از جزیره کیش باشد که به واسطه رشد و شکوفایی اقتصادی و رقابت با بازار جهانی به منصه ظهور رسیده است و در میان دیگر جزایر خلیج فارس مقتدرانه در مسیر توسعه گام بر می دارد. 

اين مجموعه هنري دارای فضاهایی شامل گالریها، سالن آمفی تئاتر بسیار مدرن برای سخنرانی های تخصصی و مجهز به اپلیکشن های مدرن و فضاهای پشتیبانی، بخش های اداری و مدیریتی، کافی شاپ، و بخش های پشتیبانی تاسیساتی و بهداشتی است. موزه ساخته شده در این مجموعه در بخش زیرين سازه افقي قرار دارد و تنها سقف مواج آن بر روی زمین قابل مشاهده است.

 لازم به ذكر است نخستين نمايشگاه هنري موزه خليج فارس كيش به همت موسسه مشاور و معماري طرح فضا (گروه فرا) برگزار مي شود. اين موسسه که سال 70 در تهران تاسیس شد، در زمینه طرح های بزرگ شهری، معماری و طراحی داخلی فعاليت مي كند و با توجه به لزوم حمايت بيشتر از هنرهای تجسمی بومی، به ويژه  در فضاهای زیستی با همکاری بیش از 400 هنرمند در سرتاسر ایران سعی دارد نسبت به فعال سازی اقتصاد بدنه هنرهای تجسمی و توسعه فرهنگ خرید آثار هنری توسط آحاد جامعه و همچنین ترویج نگاه سرمایه ای به خرید آثار هنرمندان فعاليت هاي موثر و مستمري داشته باشد. اين موسسه تا كنون 7 دوره نمايشگاه و فروش آثار هنرهاي تجسمي را در سراسر كشور برگزار كرده و هشتمين نمايشگاه را در موزه خليج فارس جزيره كيش برگزار مي كند.