تولد 360 جوجه لاك پشت در سواحل حفاظت شده جزيره كيش

با اجراي موفق طرح حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتهای دریایی کیش ميزان مرگ و مير جوجه لاك پشت ها به صفر رسيده است

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، با پایان یافتن فصل تخمگذاری لاک پشت های پوزه عقابی و در نظر گرفتن میانگین دوره60 روزه انکوباسیون تخم ها,  تولد نوزادان  از خرداد آغاز مي شود. امسال نيز نخستين جوجه لاك پشتها نهم خرداد از لانه بيرون آمدند. این لانه در حدود نیمه فروردین ماه در سایت حفاظت شده ایجاد شده بود. اولین نوزادان به دنیا آمده، پس از بیومتری در آب های خلیج فارس رها سازی شدند. تا کنون تعداد 360 قطعه نوزاد لاک پشت دریایی در مرکز حفاظت و مانیتورینگ لاک پشت های دریایی متولد شده اند. پیش بینی می شود به دنیا آمدن نوزادان لاک پشت های دریایی تا یک ماه آینده نیز ادامه داشته باشد. پروژه حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتهای دریایی کیش از سال 85 در اصلی ترین زیستگاه ساحلی لاک پشتهای دریایی واقع در جنوب جزیره آغاز گردیده است و همواره به طور مستمر ادامه یافته است.

استقرار شبانه روزی محیط بانان در سایت حفاظت شده در فصل زاد آوری، پاکیزه نگه داشتن زیستگاه از زباله و زائدات، حصار کشی سایت به منظور بر قراری امنیت و کنترل بیشتر، خاموشی چراغ های جاده جهان در فصل باز شدن لانه ها، جهت پیشگیری از تفرق نوزادان، مونیتورینگ لاک پشتهای مادر و نوزادان، آشنا نمودن بازدید کنندگان، کیشوندان و گردشگران با این جاندار در معرض خطر انقراض به منظور اهداف حفاظتی و گردشگری از مهمترین فعاليتها در سايت حفاظت شده در جزيره كيش است.

لازم به ذکر است که اين اقدامات ارزشمند در صد مرگ و میر لاک پشتها را از زمان تولد تا رسیدن به دریا را به صفر رسانده است.  با توجه به اينكه لاك پشتها براي تخم گذاري به همان ساحلي كه در آن متولد شده اند باز مي گردند،  پيش بيني مي شود در چند سال آینده تعداد لاک پشتهای مادری که برای تخمگذاری سواحل کیش را انتخاب مي كنند افزايش يابد. همان نوزادانی که از یازده سال پیش و با شروع طرح حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتهای دریایی کیش به سلامت راهی آبهای زلال سواحل کیش شدند.