مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش؛

دستیابی به توسعه اقتصادی در مناطق آزاد نیازمند تسهیل قوانین است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: برای اینکه مناطق آزاد نقش اصلی خود را در رونق اقتصادی کشور ایفا کنند نیازمند تسهیل قوانین این مناطق هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی اصغر مونسان در حاشیه بازدید رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از پروژه های کیش گفت: قطار گردشگری منطقه آزاد کیش روی ریل مناسب قرار گرفته است زیرا ما بر اساس طرح جامع در مسیری که برای ما پیش بینی شده حرکت کرده ایم لذا بر اساس چشم اندازی که برای ما تعیین شده و اهدافی که قانونگذار تدوین کرده ابتدا گردشگری و سپس تجارت مد نظر ما قرار گرفته است به همین خاطر من فکر می کنم که در زمینه گردشگری اقدامات خوبی انجام شده زیرا ما از ساخت و سازهای بیهوده خارج شده ایم و به سمت پروژه های گردشگری و تفریحی رفته ایم.

وی افزود: رشد کیش در حالی است که حتی در شرایط سخت اقتصادی نیز آمارهای فزاینده بدون کاهش داشتیم.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: موضوع مهم دوم ایجاد در آمدهای خوب و پایدار است به این معنا که ما نه تنها هیچ سرمایه ای را نفروختیم تا هزینه جاری کنیم بلکه از پروژه های مسکونی با سودهای چند ده درصدی به سوی پروژه های گردشگری حرکت کرده ایم که کار بسیار سختی است اما به مدد تلاش مجموعه سازمان موفق به اجرای آن شده و امروز در آمدهای کیش پایدار شده اند.

مونسان با اشاره به رشد ارزش افزوده در کیش گفت: ما سعی کردیم که سرمایه را در کیش به ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم به این معنا که حتی اگر زمینی در اختیار قرار گرفته تبدیل به سرمایه با ارزش افزوده بیشتر شده است.

وی در خصوص پروژه های عمرانی کیش اظهار کرد: تقریبا می شود گفت ما در حوزه آب، برق، فاضلاب، بندر و فرودگاه یا اقداماتی را به پایان برده ایم و یا اقداماتی را در حال اجرا داریم و خوشبختانه این اتفاق با وجود همه مشکلات رخ داده است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، خواستار تغییر و تسهیل در قوانین این مناطق شد و گفت: مساله اینجاست که هم قانون مناطق آزاد محدود کننده است و از سویی گاهی آنچه که در قانون آمده به درستی اجرا نمی شود زیرا همچنان بروکراسی اداری کشور بر قوانین ما سایه افکنده لذا ما از اعضای کمیسیون اقتصادی خواهشمندیم که به عنوان یک الگو کیش را به عنوان یک منطقه با قوانینی سهل و آزادتر قرار دهند.

مونسان با بیان اینکه برای بهره برداری از مناطق آزاد در جهت  توسعه اقتصادی کشور نیاز به تسهیل قوانین این مناطق است افزود: لازم است که کمی اجازه ریسک دهیم تا یک منطقه واقعا آزاد شکل گیرد، قطعا نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود زیرا امروز عرصه رقابت، جهانی است.

وی ادامه داد: مساله اینجاست که وقتی یک سرمایه گذار خارجی می بیند که برای سرمایه گذاری در کیش، باید درگیر بروکراسی اداری شود، انصراف می دهد در واقع ما هیچ اهرمی برای حمایت از سرمایه گذار نداریم زیرا حتی برای سرمایه گذار خارجی نیز ما نیاز به اخذ مجوزهای داخل کشور داریم به همین خاطر فرصت ها را از دست می دهیم لذا امیدواریم که با اصلاح قانون شرایط بازتر شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: من فکر می کنم که اگر قوانین کیش را سهل تر کنیم، بهتر است به چشم اندازها دست یابیم زیرا با وجود برخی قوانین که مانند وزنه به پاهای ما بسته شده کار می کنیم اما رقبای ما کاملا آزاد فعالیت می کنند با این وجود رشد صادرات ما طی این چهار سال نزدیک به 5 برابر بوده ضمن اینکه واردات کاهش یافته است و من این قول را می دهم که اگر کمی آزادی بیشتری داشتیم، اتفاقات بهتری رخ می داد.

مونسان تاکید کرد: ما دو سال است که مکاتبه می کنیم و هیچ نتیجه ای دریافت نکرده ایم لذا من معتقدم که اگر چنین اقداماتی انجام شود قطعا رشد بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: ادامه کار ما گسترش فضاهای توریستی است تا فاصله با رقباء جهانی کاهش یابد و بتوانیم توریست خارجی جذب کنیم اما مهمتر از همه، اقدامات انجام شده در جهت توسعه جزیره هندورابی است که امسال تلاش می کنیم تثبیت شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، هندورابی را مکمل گردشگری کیش خواند و گفت: در حال حاضر هندورابی زیر ساخت های اولیه نظیر: هتل، بندر و فرودگاه را دارد لذا امیدواریم این جزیره را به سمت شروع سرمایه گذاری ببریم تا مکمل خوبی برای جزیره کیش شود.

گفتنی است محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، سید ناصر موسوی لارگانی و سید فرید موسوی نایب رییسان این کمیسیون و احمد انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در سفر به جزیره کیش به همراه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از معاونان و مدیران سازمان از پروژه های زیر ساختی، عمرانی، صنعتی و گردشگری کیش دیدن کردند.