بهبود فضاي كسب كار و معيشت ساكنان دستاورد مهم توسعه كيش

دكتر تركان: بهبود وضعيت معيشتي ساكنان به ويژه اهالي بومي منطقه، مهم ترين دستاورد توسعه مطلوب كيش است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري صنعتي كشور در بازديد از طرح پاز پيرايي محله سفين با تاكيد بر اينكه در اجراي طرح هاي توسعه اي كيش بهبود وضعيت معيشت ساكنان به ويژه بوميان منطقه همواره به عنوان محور اصلي مد نظر بوده است گفت: توسعه موثر و مطلوب هر شهر و منطقه موجب رونق اقتصادي فضاي كسب و كار و بهبود وضعيت معيشت ساكنان آن شهر مي شود. در جزيره كيش نيز محور اجراي طرح هاي عمراني ارتقاء سطح در آمد و رونق فضاي كسب و كار ساكنان منطقه  بوده است.

دكتر تركان تصريح كرد: درخشش رشد توسعه اي و رونق جزيره كيش در سطح ملي  بسيار ارزشمند است اما آنچه بيشتر اهميت دارد موفقيت مسئولان منطقه در ارتقاء سطح زندگي و بهبود وضعيت معيشتي ساكنان و اهالي بومي منطقه است.

وي افزود: نتيجه نهايي يك توسعه مطلوب در هر شهر ، افزايش رضايتمندي ساكنان آن منطقه است و تحقق اين امر در جزيره كيش موجب خرسندي است.

طرح ساماندهی و توانمند سازی بافت بومی سفین قدیم کیش که با هدف افزايش زيبايي منظر شهري با حفظ معماري سنتي و افزايش جاذبه هاي گردشگري و رونق فضاي كسب و كار در بخش بومي نشين منطقه در حال اجرا  است  در  همایش تقدیر از چهره های ماندگار و کار آفرینان برتر راه و شهر سازی کشور با عنوان جایزه دادمان  در حوزه "معماری و شهر سازی" طرح برتر در سطح مشارکت محلی و توانمند سازی در شمار طرح هاي برتر معرفي شد و دكتر مونسان مدير عامل و رييس هيات مديره سازمان منطقه آزاد كيش براي اجراي اين طرح جايزه دادمان را دريافت كرد.

اين طرح در سه مرحله اجرا مي شد كه مرحله نخست آن فضايي به  مساحت حدود 10 هزار متر مربع رادر بخش قديمي و بومي نشين جزيره كيش در بر مي گيرد و شامل محوطه سازي سنگفرش كف، جداره سازي ابنيه، رواق سازي و احداث غرفه هاي تجاري در محدوده طرح است. 

در مرحله نخست اين طرح كه با مركزيت مسجد جامع سفين ساخته مي شود يك ورودي جهت تردد خودرو ها در وسط طرح در نظر گرفته شده كه در دو سوي آن غرفه هاي تجاري براي عرضه انواع دست سازه هاي بومي و سوغات جزيره كيش و ساير كالاهاي مورد نظر بوميان و ساكنان ساخته مي شود. در هر دو سمت اين معبر نيز رواقي با معماري سنتي مناطق جنوبي كشور ساخته مي شود تا گردشگران را از تابش نور خورشيد و گرما حفظ كند تا بتوانند به راحتي از غرفه ها ديدن كرده و خريد كنند. محوطه سازي زيباي اطراف مسجد جامع كه برگرفته از معماري ايراني - اسلامي است  بخش ديگري از طرح باز پيرايي محله سفين است.

لازم به ذكر است با توجه به اينكه، خانه های منطقه سفین قدیم به لحاظ هویت تاریخی و فرهنگی اهميت بسياري داشتند و سال ها امكان ساخت و ساز در اين بخش وجود نداشت در اجراي طرح باز پيرايي، توانمند سازي، بهسازي و نوسازي محله سفين  بیش از 220 پلاک بر اساس هویت و معیارهای منطقه طراحی شده و تعدادي نيز جهت شروع کار پروانه و جواز لازم را اخذ کرده اند.

مشاور رييس جمهور در سفر خود به جزيره كيش صبح امروز پس از حضور در محل اجراي طرح باز پيرايي محله سفين، از مصلي  كيش، اسكله شرقي و اسكله 35 هزار تني  باز ديد كرد.