کاروان نوید نوروزی، عید را به کیش می آورد

کاروان نوید نوروز با اجرای آیین های اصیل و برنامه های شاد و متنوع پیش از تحویل سال 96 حرکت خود را آغاز می کند و عید نوروز را به جزیره کیش می آورد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این کارواننمادی از آیین های سنتی و قدیمی اقوام اصیل ایرانی، قبل از زمان سال تحویل حد فاصل میادین آبشار و ساحلحرکت می کند.

در این کاروان مراسم خنچه کشان  8 مجمعه نمایانگر خیر و برکت از جمله حمل آیینه و قرآن به نشانه توکل به خدا و پاکی، حمل شمعدان های لاله قدیمی به نشانه نور و روشنایی، کاسه آب و اسپندبه نشانه پاکی و رفع چشم زخم، سیب قرمز به نشانه سلامتی، انار سرخ به نشانه میوه بهشتیو شادابی، تخم مرغ رنگی به نشانه رویش و باروری، ماست ، برنج خام و روغن در قدح های سفال لعابی به نشانه خیر و برکت سبزه به نشانه بهار و خرمی و شرینی های سنتی به رسم مهمان نوازی حمل می شود.

اجرای سفره هفت سین متحرک با استفاده از ارابه های چوبی، نواختن سرنا و دهل، رقص و موزیک گروه های اقوام مختلف ایرانی ، حاجی فیروز، عمو نوروز ، ننه سرما، حرکت عروسک های غول پیکر پشت سر سفره هفت سین، نصب سفره هفت سین ثابت در میدان ساحل، پخش گلبرگ توسط شخصیت خاله بهار در طول مسیر و حافظ خوانی از بخش های این برنامه شاد نوروزی است.

پخش زنده پیام تبریک سال نو مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش از تلویزیون شهری میدان ساحل از دیگر بخش های این مراسم است.

شایان ذکر است، این مراسم از سوی امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش با هدف زنده نگهداشتن آیین های کهن ایرانی در نوروز برای ساکنان و گردشگران جزیره کیش اجرا می شود.