قائم مقام ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تاکید کرد:

ایجاد تعامل و تفاهم بین دستگاه ها و ارگان های کشور، رمز رسیدن به شهر ایده آل

مهندس خلیل راحتی قائم مقام ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در هفتمین همایش شهر ایده آل کیش رمز رسیدن به شهر ایده آل را داشتن تفاهم و تعامل بین دولت، شوارهای اسلامی شهر و شهرداری ها دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در هفتمین همایش شهر ایده آل که 28 آذر در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، قائم مقام ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ضمن بر شمردن مشکلات شهرها از جمله آلودگی، فضای سبز، آسیب های اجتماعی و مسایل مالی، گفت: در سال 1374 به میزان 15 و نه دهم در صد آسیب های اجتماعی و یا بافت های فرسوده در شهر ها وجود داشت، بعد از گذشت 10 سال یعنی در سال 1384 این رقم به 17 و نه دهم در صد و در سال 1394 نیز به 22 درصد رسید. باید علت افزایش این موارد بررسی شود.

وی در خصوص مشکلات مسایل مالی شهرها گفت: در حال حاضر تعداد 1245 شهر در کشور وجود دارد که به جرات می توان گفت بیش از هزار شهر دچار مشکلات مالی هستند. بودجه شهرداری های کشور حدود 60 هزار میلیارد تومان است. اگر جمعیت شهر نشینی را 60 میلیون نفر در نظر بگیریم، سرانه بودجه شهری به آزای هر نفر معادل یک میلیون تومان در سال است. این عدد برای شهر های مرزی بین 100 تا 200 هزار تومان است و برای کلان شهرهای چون تهران و مشهد تا 3 میلیون تومان در نظر گرفته می شود. دلیل این عدم توازن باید بررسی شود.

راحتی در ادامه خاطر نشان ساخت: اگر یک خط فرضی از شهر سرخس در شمال شرق کشور تا شهر های آبادان و خرمشهر در جنوب غربی کشور ترسیم شود، بیش از 70 درصد جمعیت کشور در بالای این خط فرضی قرار دارند. علت این عدم توازن چیست؟

وی تنها راه حل مشکلات را تعامل و تفاهم فیما بین دولت، شوراهای اسلامی شهر ها و شهرداری دانست و یاد آور شد این افراد با مشکلات هم آشنا هستند چون سابقه کار کردن در ارگان های یکدیگر را داشته اند.

راحتی در ادامه گفت: ارتباط بین دولت های محلی با دولت های مرکزی کشورمان در رده شهرداران، بین استان ها و استان داری ها است. در ارتباط ملی، ارتباط ها به وزارت کشور بر می گردد و شورای اسلامی با شورای عالی در ارتباط است و شورای عالی نیز می تواند مستقیما با مجلس شورای اسلامی و دولت تعامل برقرار کند.

وی ضمن تقاضا از اعضای شورای شهر در رفع مشکلات شهرها یاد آور شد: اگر مشکلات در دوره خود رفع نشود در دوره های بعد به سختی رفع می شود.

راحتی خاطر نشان ساخت:  در حال حاضر در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیش از 8 نفر از شهرداران سابق و بیش از 6 نفر معاون عمرانی استان ها، تعدادی از اعضای شورای شهر عضو هستند و این مشکلات را تجربه کرده اند. تعامل این افراد مهمترین عامل جهت رفع مشکلات موجود در عرصه شهر ها و شهرداری ها است.

راحتی با اشاره به اینکه در 3 سال گذشته 5 لایحه به دولت فرستادیم  افزود: این 5 لایحه به صورت مشترک با بسیاری از ارگان ها و نمایندگان شورای عالی استان ها نگاشته شده و سپس جهت تصویب به مجلس ارسال شده و در حال حاضر لایحه استخدامی بیش از یکصد هزار نفر از کارمندان  شهرداری ها به مجلس راه پیدا کرده که در حال بررسی است.

طرح های جامع و تفصیلی، ساماندهی و واگذاری خدمات زیر بنایی مانند ساماندهی اماکن عمومی و ورزشی توزیع فر آورده های کشاورزی، جایگاه های سوخت، مدیریت بر پسماندهای شهری، امداد و نجات، ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر، محیط زیست، پارک های ملی، حیات های وحش و مناطق حفاظت شده مطالعات و مدیریت فضاهای فرهنگی به شهرداری ها از دیگر مواردی بود که قائم مقام ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به آن اشاره کرد.

شایان ذکر است، نشست های تخصصی در بخش های مدیریت بحران، فضای سبز، حمل و نقل و بهره وری در مدیریت شهری از جمله برنامه های هفتمین همایش شهر ایده آل در کیش است.