رئیس مرکز توسعه و سلامت کیش:

عزم جزم دولت براي كنترل و پيشگيري از بيماري ايدز

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش اعلام کرد دولت در راستاي طرح تحول نظام سلامت براي كنترل و پيشگيري از بيماري ایدز عزم خود را جزم كرده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، به مناسبت هفته اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری ایدز  رئیس مرکز توسعه سلامت در نشست خبری  که صبح امروز دوشنبه 15 آذر در مرکز توسعه سلامت کیش برگزار شد, در خصوص عوامل انتقال و راه های پیشگیری از بیماری ایدز مطالبی را ارائه كرد.

دکتر رضا نیا با بیان اینکه امسال در راستای طرح تحول نظام سلامت، برنامه چهارم استراتژیک کنترل و پیشگیری بیماری ایدز تصویب شد، افزود: مسئولان نظام، خصوصاً ارگان ها، سازمان ها و نهادهای مرتبط عزم خود را جزم کرده تا اقدامات عملی جدی در این راه انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت که تا سال 2020 باید چند اقدام مهم انجام شود، خاطر نشان ساخت: تا آن زمان باید 90 در صد افراد مبتلا به این بیماری کشف و 90 در صد این افراد باید درمان و 90 در صد این درمانها باید به صورت کامل و استاندارد انجام شود تا بتوان ویروس HIV و ایدز را که یک معضل چند وجهی اجتماعی، سلامتی، فرهنگی و اقتصادی است، مهار کرد.

وی در این راه نقش رسانه ها را برای ایجاد آگاهی و اطلاع رسانی بین افراد جامعه مهم دانست  و عنوان کرد: راهبرد اصلی این کار بر دو محور اطلاع رسانی و آگاه سازی و همچنین کشف و درمان سریع بیماری استوار است.

رضانیا از يكي از سریال هاي تلويزيوني با نام  پریا که چندی پیش با هدف آموزش و اطلاع رسانی از ایدز از رسانه ملی پخش شد، به عنوان اثر و اقدامی ارزشمند و مهم یاد کرد كه مي تواند نقش زيادي در آگاهي بخشي داشته باشد.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در خصوص آمار منتشر شده از افراد مبتلا به این بیماری در کشور گفت: طبق آمار منتشر شده تا پایان خرداد ماه سال 95، تعداد 32 هزار و 670 نفر که مبتلا به ویروس اچ آی وی مثبت هستند، شناسایی شدند و تعداد 11 هزار و 694 نفر وارد فاز بیماری ایدز شدند. 84 در صد این آمار را مردان و 16 در صد هم زنان را شامل می شود. متاسفانه 54 در صد این افراد بین سنین 21 تا 35 سال قرار دارند. از این میزان نیز تعداد 8 هزار 311 نفر فوت شدند.

وی در خصوص تعداد افراد مبتلا و شناسایی نشده نیز گفت: تخمین زده می شود که تعداد 90 تا 100 هزار  نفر  مبتلا به ویروس اچ آی وی مثبت شده اند ولی هنوز شناسایی نشده اند.

دکتر رضانیا در خصوص الگوهای انتقال این بیماری تصریح کرد: در کشور ما تا امروز الگوهای انتقال استفاده از سرنگ و تزریق مشترک بین معتادان ٦٨ و دو دهم  در صد است و  از راه روابط جنسي ١٨ و نيم در صد، مادر به کودك يك و نيم در صد و يازده در صد از انتقالها نيز نا شناخته  گزارش شده است. در سه ماهه نخست سال جاري ٣٤ درصد انتقال این بیماری در کشور از طریق تزریق و سرنگ مشترک بین معتادان و 42 درصد از راه روابط جنسی منتقل شده است و 21 در صد موارد نیز با بررسی تاریخچه افراد، الگوی انتقال آنها تشخیص داده نشده است.

وی با اعلام اینکه سابق بر این راه انتقال این بیماری بیشتر از طریق سرنگ و تزریق مشترک بود: گفت: طی سال های اخیر این الگو به روابط جنسی و همچنین از راه مادر به کودک تغییر یافته است. که این یک زنگ خطر است. اگر زنان مبتلا به این بیماری شناسایی نشوند و ازدواج کنند، این بیماری را به همسران خود و سپس به فرزندان خود منتقل می کنند.

دکتر رضا نیا یاد آور شد: وزارت بهداشت، آزمایش  تشخیص HIV در دوران بار داری مادران را جزو برنامه های اساسی خود برای شناسایی این افراد قرار داده است.

وی استفاده از وسایل مشترک، استفاده از فراورده های خونی آلوده، روابط جنسی و مادر به کودک را راه های انتقال بیماری ایدز دانست و عنوان کرد: این بیماری از راه بزاق، بوسیدن و دست دادن منتقل نمی شود.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در خصوص اقداماتی که در جزیره کیش برای این بیماری انجام می شود، گفت: در کلینیک های رفتاری واقع در مرکز بهداشت و سلامت بوعلی،  خدمات مشاوره توسط روانشناس و کادر درمانی آموزش دیده  به صورت تلفنی و حضوری انجام می شود. آزمایش های مربوطه نیز انجام و داروهای مورد نیاز این بیماری به صورت رایگان در اختیار بیماران مبتلا به این بیماری قرار می گیرد. همچنین پایگاه های بهداشتی مراقبت های مرزی در ورودی پروازهای خارجی فرودگاه کیش استقرار دارند تا مسافرانی که دچار بیماری های حاد مانند آنفولانزا هستند را تشخیص و درمان کنند.

دکتر رضانیا همچنین مصرف مواد مخدر صنعتی، روانگردان ها و مشروبات الکلی را عامل مهمی در افزایش ریسک ابتلا به بیماری ایدز دانست و افزود:  این بیماری همچنین می تواند در مراکزی که خدمات تتو و خالکوبی انجام می شود نیز به مراجعه کنندگان انتقال یابد.

وی با اشاره به اینکه ایدز مرز جغرافیایی، مذهبی و سیاسی نمی شناسد، خاطر نشان ساخت: این بیماری بسیار هوشمند است  و واکسن ندارد. وقتی درمان و مبارزه ای علیه آن شروع شود، بلافاصله ژنتیک خود را تغییر می دهد و نمی توان آن را برای درمان تشخیص داد. برخی از کشورها مدعی شدند که واکسن ایدز را ساخته اند ولی تا کنون در دسترس عموم قرار نگرفته است.

وی در پایان با اعلام اینکه دیگر HIV دلیل مرگ نیست، گفت: امیدوارم در جزیره کیش نیز در راستای اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 اقدامات موثر و آگاهی سازی خوبی جهت درمان این بیماری انجام دهیم.

شایان ذکر است، از سال 1988، به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها، روز اول دسامبر برابر با 10 آذر به عنوان  روز  جهانی ایدز نامگذاری شده است و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یاد آوری شود که  HIV از بین نرفته‌ است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

امسال از تاریخ 13 تا 19 آذر برای اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری ایدز در کشورمان در  نظر گرفته شده است.