دکترعلی علیزاده مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری فن آوری سلامت:

جزیره کیش پايگاهي برای صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت است

نشست تخصصی کیش، از تولید ملی تا بازار جهانی در اولین همایش ملی تولید و صادرات تجهیزات پزشکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این نشست با حضور فعالان و کارشناسان حوزه تولیدات تجهیزات و ملزومات پزشکی صبح روز شنبه 13 آذر در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در این نشست دکترعلی علیزاده مدیر برنامه ریزی و سیاست گذاری فن آوری سلامت و رئیس مرکز رشد کیش با اشاره به پتانسیل های جزیره کیش در زمينه صادرات تجهیزات پزشکی گفت: مرکز رشد بین المللی فناوری سلامت کیش، به اموری از جمله ایجاد زیر ساخت هاي لازم با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در مسیر صادرات محصولات، ارزیابی محصولات دانش بنیان حوزه سلامت در کشور و ارائه خدمات تخصصی با هدف توسعه صادرات محصولات، بازار سازی بین المللی برای محصولات دانش بنیان حوزه سلامت و تسهیل امکانات و خدمات لازم برای شرکت های حوزه سلامت مستقر در جزیره کیش می پردازد.

دکتر علیزاده ضمن اشاره به اینکه جزیره کیش پايگاهي  برای صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت  است در خصوص زمينه هاي مختلف فعاليت مركز رشد بین المللی فناوری سلامت کیش گفت: اين مركز ضمن همكاري سازمان منطقه آزاد کیش با هدف تسهیل و حمایت از توسعه فعالیت های بین المللی، ارتباط با سندیکاهای تخصصی شرکت های حوزه سلامت، ارائه خدمات تخصصی و مشوق های  ویژه در حوزه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان جهت ثبت اختراعات بین المللی، مشاوره های تخصصی اقتصادی و صادراتی، برگزاری جلسات و نشست هاي كاربردي و هدفمند، دیدارها و ملاقات هیئت های خارجی فعاليت مي كند.

 وی افزود: فراهم نمودن بسته حمایتی ویژه، جهت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت و حمایت از دریافت مجوزها و الزامات توسعه صادرات توليدات داخلي از دیگر اقدامات این مرکز است.

دکتر علیزاده همچنین در خصوص وضعیت اقتصادی و توسعه فناوری در حوزه سلامت، قانون حمایت از شرکت هاي توليد كننده محصولات دانش بنیان و سایر قوانین مرتبط از جمله معافیت های مالیاتی، بیمه، قانون منع مداخله اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و امکان استفاده از فضای مسکونی برای کاربری شرکت های دانش بنیان، همچنین بسته حمایتی سیاستی افزایش ارتباط با صنعت  از جمله حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری و سازمان غذا و دارو مطالبی را ارائه كرد.

همچنین در این نشست تخصصی دکتر محمد فلاح مشاور سلامت دبیر شواریعالی مناطق آزاد در خصوص ظرفیت ها و شرایط موجود مناطق آزاد در پیشبرد اهداف سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر انزلی، ارس، ماکو، اروند، کیش، قشم و چابهار به عنوان هفت منطقه آزاد کشور معرفی شده اند که زیر نظر ریاست جمهوری اداره می شوند و هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی کنند. ممکن است هفت منطقه آزاد دیگر نیز در کشور ایجاد شود. علاوه بر آن مناطق ویژه اقتصادی دیگری در کشور وجود دارد که درآن ها  با نظارت دولت بخش خصوصی فعاليت گسترده اي دارد.

وی منطقه آزاد کیش را پر ظرفیت ترین منطقه، بین سایر مناطق آزاد كشور خواند و گفت: قوانين وشرايط خاص  واستقلال عملكرد مناطق آزاد سبب مي شود شرایط صادرات در این مناطق تسهیل شود.

دکتر فلاح با بیان اینکه کمک به سلامت مناطق آزاد ، این مناطق را به الگویی برای کشور تبديل می کند،  خاطر نشان ساخت: یکی از ظرفیت هایی که در این مناطق ناشناخته مانده ، اقتصاد سلامت است که این عامل می تواند به پویایی اقتصاد مناطق آزاد کمک کند.

وی از نمایشگاه ها به عنوان یکی از ظرفیت های خوب مناطق آزاد نام برد و افزود: با توجه به اینکه هر کدام از مناطق آزاد با کشورهای همجوار هم مرز هستند، لازم است تا نمایشگاه ها  به صورت منطقه ای و هدفمند برگزار شود و باید برای برگزاری این نمایشگاه ها با کشور همجوار هماهنگی لازم ایجاد شود.

وی معافیت 20 ساله از مالیات و همچنین ارزش افزوده را مهمترین عامل رونق و توسعه فعاليت هاي تولید محصولات و تجهیزات پزشکی در مناطق آزاد دانست.

دکتر فلاح یاد آور شد: بعضی از مناطق آزاد آمادگی دارند تا به عنوان گمرک اصلی تجهیزات پزشکی کشور معرفی شوند. مناطق آزاد ماکو، کیش و اروند این ظرفیت را دارا هستند و می توان آزمایشگاه های مورد نیاز را در این مناطق راه اندازی و به اقتصاد مقاومتی کمک کرد.

شایان ذکر است ، نشست توسعه و ارتقاء تولید و صادرات تجهیزات پزشکی نیز پس از این نشست برگزار شد.