دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه هرمز هلث:

منطقه آزاد کیش، بهترین پایگاه تولید و صادرات تجهیزات پزشکی در کشور است

اولین همایش ملی تولید و صادرات تجهیزات پزشکی کشور در جزیره کیش امروز 13 آذر آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، اولین همایش ملی تولید و صادرات تجهیزات پزشکی کشور صبح امروز شنبه 13 آذر و در  مراسمي با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه سلامت، غذا، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی، در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش برگزار شد.

در اين همايش كه یک روز پس از آغاز به کار سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی هرمز هلث در جزيره كيش برگزار شد عامری دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه هرمز هلث از صادرات تجهیزات پزشکی به عنوان مهمترین دغدغه این عرصه در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، نام برد وگفت: در جلسات متعدد با مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی، مقرر شد پایگاه های صادراتی در کشور ساماندهی  و زیر ساخت ها ي توسعه صادرات ایجاد شود.

عامری با اشاره به اینکه بسته های حمایتی برای تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است، خاطر نشان ساخت: باید ضمن یافتن دغدغه ها، چالش ها و مشکلات صادر کنندگان، و راهكارهاي مناسب رفع آن، پتانسیل مناطق آزاد از جمله کیش را بررسی کرد كه  براي هم افزايي بيشتر برگزاري چنين همایش هایي بسيار موثر و مفيد است.

عامری ضمن اشاره به اینکه چند کارخانه پزشکی  دارویی در کیش به فعالیت مشغول هستند، منطقه آزاد  کیش را بهترین پایگاه تولید و صادرات پزشکی خواند.

وی با ابراز اميدواري براي برگزاري موفق سالانه اين همايش یاد آور شد: اعتقاد ما این است که اداره کل تجهیزات پزشکی و تمام حوزه های مرتبط با تجهیزات پزشکی و توليدات اين عرصه ، باهدفي مشترك فعاليت مي كنند و نتيجه اين تلاش علاوه ارتقاء توانمندي كشورمان در زمينه توليد تجهيزات پزشكي ، اشتغالزايي و رونق كسب و كار کارگران و صنعتگران ایرانی  را به همراه خواهد داشت.

همچنین مريم  قاسمی دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی  ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش، گفت: این انجمن به عنوان قدیمی ترین تشکل كشور در عرصه تجهيزات پزشكي از 20 سال  پيش تا كنون با  بیش از 200 عضو  تولید کننده فعالیت دارد.

وی افزود: امیدوارم با برگزاری این همایش ها بستر تولید و صادرات در کشور تقويت شود.

رزا مختاری رئیس اداره نظارت بر تولید اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم با بررسي اجمالي وضعیت تولید تجهیزات پزشکی در کشور، و با بيان اينكه در حال حاضر 450 شرکت فعال در این زمینه در زمينه رویکرد و آینده اين صنعت گفت: در سال های اخیر توجه بيشتري به تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی شده است و همه ارگان های دولتی تلاش می کنند تا از تولید کنندگان حمایت کنند.

وی افزود: شرکت های واردکننده محصولات پزشکی نیز پس از مذاکره با شرکت های خارجی قصد تولید آن محصولات را در داخل کشور دارند وبرخی از کشورهای خارجی از جمله آلمان براي سرمایه گذاری در ايران و همكاري با توليد كنندگان داخلي اعلام آمادگي كرده اند كه تحقق اين برنامه ها موجب کاهش هزینه های تولید و توسعه و رونق صادرات مي شود.

رئیس اداره نظارت بر تولید اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: مناطق آزاد مکان مناسبی برای سرمایه گذاری های مشترک با تولید کنندگان خارجی است و بايد از اين ظرفيت ها به نحو مطلوب استفاده كرد.

مختاری با اشاره به اينكه بالابردن کیفیت تولیدات مهمترین هدف تولیدکنندگان داخلی است گفت: ارتقاء كيفي محصولات توليدي مهمترین عامل توسعه صادرات و حضور موفق در بازارهای جهانی است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: كاهش بروكراسي، تعامل گسترده تر با فعالان اين عرصه و تفويض برخي اختيارات ضمن اينكه روند اداري مراجعه سرمايه گذاران در اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان  غذا و دارو را كاهش داده و روال سرمايه گذاري را تسريع مي كند. ضمن اينكه  موجب افزايش جذب سرمايه گذار در اين عرصه شده و  در دانشکده های علوم پزشکی انگيزه و رغبت بيشتر براي تعامل گسترده تر در زمينه توليد تجهيزات پزشكي ايجاد مي كند.

شایان ذکر است، پس از این مراسم دو نشست تخصصی با موضوع های کیش، از تولید ملی تا بازار جهانی و توسعه و ارتقاء تولید و صادرات تجهیزات پزشکی برگزار شد.

سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی هرمز هلث كه از 12 آذر در مرکز نمایشگاه های بین المللی کیش گشايش يافته تا 14 آذر برپا است.