فرمانده نیروی دریایی ارتش:

رشد اقتصاد دریایی نیازمند جهت گیری مشترک ارگانهاست

دریابان سیاری با اشاره به اهمیت رشد اقتصادی دریا محور گفت: اقتصاد آبی نیازمند امنیت، استراتژی و اهداف دریایی و جهت مشترک بین ارگان هاست بنابراین لازم است که در این راستا به ظرفیت سازی اقیانوسی بپردازیم و آن را به اشتراک بگذاریم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، حبیب الله سیاری در اختتامیه هجدهمین همایش صنایع دریایی کشور با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید در اشاره به اهمیت دریا و صنعت آن گفت: ما هر چه که در صنایع دریایی بخواهیم در قرآن است لذا امیدوارم که بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.

وی با توضیح اهمیت توسعه دریا محور اظهار کرد: همانطور که می دانید بالغ بر 70 درصد کره زمین را آب تشکیل داده است این در حالی است که نزدیک به 80 درصد مردم در کنار دریا و یا با فاصله 200 کیلومتری از آن زندگی می کنند لذا 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت می گیرد که بیانگر اهمیت توسعه دریا و نقش آن در اقتصاد کشورهاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران ابعاد استفاده از دریا را مختلف خواند و گفت: استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که به مسائلی چون میزان بهره گیری، جغرافیا، سیاست دولت مردان، ویژگی مردم، گستردگی سواحل و کیفیت آنها مربوط است.

دریابان سیاری منطقه ژئوپلیتیکی ایران را حساس خواند و افزود: در همه تئوری های ژئوپلیتیکی ایران بازیگری کلیدی در منطقه است. در این راستا 6 حوزه ژئوپلیتیکی در اطراف کشور ما قرار داد که 3 مورد آن دریایی است.

وی مکران را از جمله سواحل بسیار مهم ایران خواند و بیان کرد: مرزهای دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند تا جایی که 93 درصد واردات و صادرات از طریق 37 درصد مرزهای دریایی وارد کشور ما می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران ادامه داد: اقتصاد به معنای تخصیص منابع به بهترین شکل برای تولید کالاست لذا ما باید منابع کافی را برای تولید کالا داشته باشیم. قطعا این منابع نیز به مفهوم سرمایه، زمین و نیروی کار است.

وی اقتصاد آبی را مبتنی بر ظرفیت های اقیانوس خواند و گفت: اقتصاد آبی مبتنی بر ظرفیت های اقیانوسی است که اهداف آن بهبود زندگی انسانی و برابری اجتماعی همزمان با کاهش معنی دار مخاطرات محیطی و کم یابی زیستی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران ظرفیت سواحل مکران را بسیار بالا خواند و اظهار کرد: مکران با داشتن ساحل مناسب، ظرفیت بالا در اقتصاد آبی، عمق آبی مناسب، پس کرانه خوب، مجاورت با اقیانوس، موقعیت گذرگاهی جهانی، نزدیکی به خطوط کشتیرانی جهانی، نزدیکی به منابع انرژی و ظرفیت تجارت جهانی و گردشگری یکی از بهترین گزینه های کشور است.

دریایان سیاری همراهی و اشتراک ارگان های مختلف در راستای توسعه اقتصاد دریایی را ضروری خواند و گفت: اقتصاد آبی نیازمند امنیت، استراتژی و اهداف دریایی و جهت مشترک بین ارگان هاست لذا لازم است که در این راستا به ظرفیت سازی اقیانوسی بپردازیم و آن را به اشتراک بگذاریم. همچنین ما باید به احیاء تمدن دریایی که سالها قبل از آن بهره مند بوده ایم بپردازیم لذا سوال اصلی در این میان این است که مسئولیت ما در شرایط کنونی چیست و ما تاکنون برای آن چه کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم است در همایش بعدی مسئولان و کارشناسان بتوانند پاسخ مناسبی به این سوالات بدهند، به سخنرانی خود خاتمه داد.

شایان ذکر است که هجدهمین همایش صنایع دریایی با حضور چهره های شاخص و مسئولان ارشد عرصه دریانوردی سه شنبه 27 مهرماه کار خود را آغاز و عصر 28 مهرماه در مرکز همایش های کیش به کار خود پایان داد.