تقويت زير ساخت هاي توسعه گردشگري با اجراي همزمان سه طرح بزرگ در فرودگاه بين المللي كيش

اجراي سه طرح توسعه اي در فرودگاه بين المللي كيش با هدف تقويت زير ساخت هاي گردشگري با سرعت و جديت پيگيري مي شود

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، بر اساس سياست هاي دولت تدبير و اميد مبني بر رونق مقاصد گردشگري شناخته شده در عرصه ملي و بين المللي، و با توجه به جايگاه جزيره كيش به عنوان قطب گردشگري كشور، تقويت و به روز رساني زير ساخت هاي بخش گردشگري در اولويت اقدامات توسعه اي سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت و اجراي هم زمان سه طرح عمده در مجموعه فرودگاهي اين منطقه آغاز شد.

بهسازي و تعريض باند اصلي فرودگاه، راه اندازي بزرگترين سايت هلي كوپتري يكپارچه كشور و ساخت پايانه جديد مسافري فرودگاه كيش كه دومين پايانه بزرگ كشور پس از فرودگاه امام خميني (ره) است و ساختمانهاي جانبي پايانه، سه طرح توسعه اي است كه در سه سال اخير در دو بخش لند سايد(land side)  و اير سايد ( Air side)  فرودگاه بين المللي كيش اجرا شده و يا در حال تكميل است.

در بخش لند سايد پايانه بزرگ و جديد مسافري فرودگاه بين المللي كيش در زميني به مساحت 1861 متر مربع در حال ساخت است. تا كنون مراحل ساخت اين پايانه شامل فضاهای عمومی، گمرک خروجی و ورودی، کریدورها، کنترل گذرنامه، رستوران و نمازخانه ها و موتور خانه با مجموع زيربناي 42 هزار متر مربع بيش از 50 در صد پيشرفت فيزيكي داشته است. 

بر اساس اين گزارش اين پايانه جديد كه در مجاورت باند پروازي به عرض 75 متر در رده CAT 2  با قابليت نشست و بر خاست هواپيماهاي پهن پيكر رده F مي تواند به طور همزمان به 6 هواپيما از طريق پل هاي هوايي ياAirbridg  هاي متصل به ترمينال و به 2 هواپيما از طريق فضاهاي در نظر گرفته شده ديگر به نام باس لانج (Bus lounge ) سرويس دهي كند. همچنین اين پايانه جديد مسافري با امكان پذيرش سالانه 4 و نيم ميليون مسافر مي تواند به گردشگران داخلي و خارجي جزيره كيش خدمات مطلوبي را  در بالاترين حد استانداردهاي بين المللي ارائه كند.

لازم به ذكراست با توجه به موقعيت جغرافيايي جزيره كيش و امكان برقراري پروازهاي دور برد بدون توقف از اين منطقه به بيشتر كشورهاي جهان، ايجاد و تكميل زير ساخت هاي لازم در بخش فرودگاهي و بهره گيري از امكانات پيشرفته جزيره كيش را به پايگاهي مناسب براي ميزباني پروازهاي بين المللي تبديل مي كند. 

سايت هلي پورت كه در غرب مجموعه فرودگاه بين المللي جزيره كيش قرار دارد به دليل قابليت ارائه خدمات متنوع از اهميت ويژه اي برخوردار است. نزديكي جزيره كيش به سايت هاي نفت و گاز و نياز دسترسي به اين سايت ها از طريق پروازهاي هلي كوپتري از جمله دلايل هدفگذاري سازمان منطقه آزاد كيش براي استفاده بهينه از پتانسيل هاي منطقه و ايجاد سايت هلي كوپتري در برنامه هاي توسعه اي جزيره كيش بوده است.

اين سايت به وسعت تقريبي 57000 متر مربع شامل پايانه مسافري، دفاتر اداري، سالن هاي سرپوشيده جهت ارائه خدمات تعمير و نگهداري، تخصيص اپرون هاي مختلف متناسب با نوع بهره برداري عمومي و VIP جا نمايي بيش از 20 هلي پد امكان ارائه خدمات با كيفيت را در فرودگاه بين المللي كيش فراهم مي كند و با قابليت جذب نيروهاي متخصص يكي از كامل ترين و كار آمدترين مجموعه هاي هلي كوپتري كشور است. خدمات حمل و نقل به ويژه براي محموله هاي گران قيمت، ايجاد مركز فعاليت شركتهاي هلي كوپتري علاقمند به ايجاد پايگاه عملياتي در جزيره كيش، خدمات رفاهي، پروازي و توقف، سرويس هاي معمولي و سوخت گيري هلي كوپتري به موسسه هاي دولتي و خصوصي ايراني و خارجي، تعمير و نگهداري متمركز و مجهز به تمامي متقاضيان داخلي و بين المللي از جمله خدمات متنوع و منحصر بفردي است كه با ايجاد اين سايت در فرودگاه بين المللي كيش به مراجعه كنندگان ارائه مي شود.

در حال حاضر تعدادي از سالن هاي سر پوشيده اين هلي پورت براي ارائه خدمات تعمير و نگهداري در قالب بسته هاي سرمايه گذاري به بخش خصوصي واگذار شده و سازمان منطقه آزاد كيش نيز عمليات اجرايي تاسيسات زير بنايي آن را به سرعت پيش مي برد.

 تعريض، بهسازي و روكش باند جنوبي به طول تقريبي 4 كيلومتر كه با هدف  ساخت و آماده سازي نخستين باند استاندارد كشور براي فرود هواپيماهاي پهن پيكر ايرباسA380  اجرايي شد يكي ديگر از طرح هاي توسعه اي در فرودگاه بين المللي  جزيره كيش  است كه اين مقصد مطلوب گردشگري را در بين ساير مقاصد گردشگري منطقه متمايز كرده است.

در اين طرح عمراني و توسعه اي عمليات اجرايي مرمت و نوسازي باند پيشين فرودگاه بين المللي كيش كه در برخي قسمت ها فرسوده شده و نيازمند ترميم بود آغاز شد و پس از زير سازي و تثبيت و تحكيم بستر، روسازي و آسفالت باند در دو لايه انجام شد. عمليات تعريض باند نيز همزمان با مرمت و نوسازي اجرا شد. پيش از اين باند جنوبي فرودگاه بين المللي كيش 45 متر عرض داشت و در هر سمت 3 و نيم متر شانه خاكي تعبيه شده بود كه پس از تكميل مراحل تعريض باند  15 متر به پهناي باند افزوده و عرض شانه هاي خاكي باند هم دو برابر شد. در حال حاضر باند جنوبي جزيره كيش با عرض 60 متر و در مجموع 7 و نيم متر شانه خاكي در هر سمت نخستين باند استاندارد كشور براي فرود هواپيماهاي پهن پيكر مي باشد. 

لازم به ذکر است فرودگاه بین المللی کیش سومین فرودگاه پر تردد کشور پس از تهران و مشهد است كه به عنوان مهمترین مبداء ورودی جزيره کیش تاثیر زیادی در افزایش رضایتمندی گردشگران در سفر به اين منطقه آزاد تجاري – صنعتي و مهم ترين قطب گردشگري كشور دارد.