معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش:

جزیره کیش تنها شهر کشور است که 100 در صد فاضلاب تولیدی را تصفیه و استفاده می کند

به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در برنامه زنده رادیویی امروز کیش گزارش عملکرد سه سال گذشته این معاونت را ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در پنجمین روز از هفته دولت برابر با شنبه 6 شهریور، رامین افشاری معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در برنامه زنده رادیویی امروز کیش حضور یافت و ضمن ارائه گزارش عملکرد معاونت مربوطه، به سئوالات کیشوندان پاسخ داد.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت به تمام دولتمردان، در خصوص اقدامات انجام شده در معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در طول سه سال گذشته و تا انتهای سال 94 در دولت تدبیر و امید، 700 میلیارد تومان بودجه جذب شده داشتیم که این بودجه در سال 94 و 95 حدود 400 میلیارد تومان بود. این مقدار از بودجه عمرانی 10 استان دیگر بیشتر است و 2 برابر بودجه جذب شده استان هرمزگان است. این رقم نشان دهنده فعال بودن بخش عمرانی جزیره کیش است.

وی ضمن اشاره به اینکه حوزه های زیر بنایی از جمله آب، برق و فاضلاب از دغدغه های همیشگی جزیره نشینان بوده، گفت: در بحث آب جزیره، توانستیم در سه سال گذشته ظرفیت تولید را 67 درصد افزایش دهیم. در سال 92 فقط 21 هزار متر مکعب در روز آب تولید می شد که این میزان در سال 95 به 35 هزار متر مکعب رسید. در بحث شبکه انتقال آب نیز از سال 92 تا 95 حدود 8 درصد افزایش داشتیم. بدان معنی که از 228 کیلومتر شبکه انتقال آب در سال 92 به 248 کیلومتر در سال 95 رسیدیم.

افشاری در خصوص فاضلاب ضمن اعلام اینکه جزیره کیش تنها شهر در کشور است که 100 در صد فاضلاب تولیدی را تصفیه و استفاده می کند، گفت: در حال حاضر حجم فاضلاب تولیدی در جزیره کیش بین 8000 تا 9000 متر مکعب است. در سه سال گذشته تصفیه خانه 10 هزار متر مکعبی ساخته شد و از حدود یک سال و نیم گذشته به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار داشت: سابق بر این تصفیه خانه ها از جمله تصفیه خانه مرکزی در منطقه گلدیس با سیستم قدیمی لاگون و استخرهای ته نشینی فعال بود که این مساله باعث ایجاد بوی نامطبوع در جزیره می شد. با ساخت تصفیه خانه 10 هزار متر مکعبی بوی نامطبوع سطح جزیره نیز بر طرف شد.

افشاری یاد آور شد: با  ساخت این تصفیه خانه کل فاضلاب تولیدی جزیره تصفیه می شود و پسآب حاصل از آن جهت آبیاری فضای سبز جزیره استفاده می شود. این مقدار پسآب جزیره را برای خرید آب در 6 ماه از سال بی نیاز کرده است. ولی در 6 ماه نخست سال به علت گرما و تبخیر آب، حدود 5 تا 6 هزار متر مکعب آب از شرکت آب و برق کیش جهت آبیاری فضای سبز خریداری می شود.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش از کلنگ زنی نیرگاه شماره 2 در سال 93 به دست دکتر ترکان به عنوان یکی از پروژه های مفید برای رفع مشکلات مناطق جنوبی جزیره نام برد و گفت: با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی این نیروگاه 100 مگاواتی با 20 هزار متر مکعب آب شیرین در دست ساخت است. در حال حاضر 65 مگاوات از تجهیزات نیروگاه و 5 هزار متر مکعب از تجهیزات آب شیرین کن نصب شده است که پس از تحویل و انتقال گاز از نفت قلات قاره بین 1 ماه تا 45 روز آینده این نیروگاه به بهره برداری می رسد و تا 15 روز آینده نیز یک فاز 2500 متر مکعبی آبرسانی به مدار اضافه می شود.

افشاری در خصوص سئوالات کیشوندان در خصوص آب شیرین کن جزیره ضمن اشاره به اینکه در جزیره کیش آب شور دریا جهت مصارف کیشوندان، شیرین می شود، گفت: در سرزمین اصلی فقط تصفیه فیزیکی و عملیات بهداشتی کردن بر روی آب انجام می شود ولی در جزیره کیش ابتدا باید، آب شور دریا تبدیل به آب شیرین شود و سپس تصفیه فیزیکی و بهداشتی کردن آب صورت گیرد که این عملیات با هزینه هنگفتی انجام می شود.

وی در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی در خصوص علت توسعه شمال و شمال شرقی جزیره کیش گفت: طبق طرح جامع شهری جزیره کیش که برای20 سال آینده جزیره در سال 84 به تصویب رسیده، فقط کاربری های مناطق شمال و شمال شرقی جزیره برای توسعه مشخص شده است و تقریبا 4000 هکتار در زون سفید قرار دارد.یعنی در این مناطق نباید ساخت و سازی صورت گیرد و این اراضی متعلق به آیندگان است. در انتهای طرح جامع 20 ساله کیش ، باید مطالعات بازنگری انجام شود و موارد مورد نیاز پیش بینی شود. در سال 84 که طرح جامع کیش تدوین شد، مناطق شمال و شمال شرقی جزیره دارای پتانسیل بیشتری برای ساخت و ساز  بود و درطول 30 سال گذشته نیز فقط همین مناطق توسعه پیدا کرده است.

افشاری در خصوص سئوال یکی از مخاطبان در خصوص ساخت بیمارستان نیمه رها شده در جنوب جزیره گفت: ساخت این بیمارستان از 10 سال گذشته به علت مسایل حقوقی متوقف شده که تا رفع این مشکلات حقوقی با بخش خصوصی نمی توان ساخت آن را تکمیل کرد.

همچنین افشاری از تکمیل ساخت پارک آبی کیش به عنوان یکی از جاذبه های جزیره کیش خبر داد و گفت: پس از راه اندازی نیروگاه شماره 2، خدمات آب و برق رسانی به این پارک آبی انجام می شود که امید داریم تا 2 ماه آینده شاهد افتتاح این پارک که می تواند گردشگران زیادی را به جزیره کیش جذب کند، باشیم.

وی در ادامه به سئوالات کیشوندان در خصوص آنتن دهی تلفن همراه در منطقه نوبنیاد، بازسازی کشتی یونانی با همکاری دانشگاه شریف، افزایش تعداد کلاس جهت برطرف کردن کمبود فضاهای آموزشی در مدارس مختلف تا پایان شهریور ماه و ساخت زمین چمن مصنوعی در پایگاه هوایی پاسخ داد.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در پایان این گفتگویی رادیویی از کیشوندان خواست با مشاهده نواقص در جزیره کیش و اعلام آن، مسئولان جزیره را به برطرف کردن این نواقص یاری کنند.

گفتنی است در طول هفته دولت یکی از معاونان سازمان منطقه آزاد کیش مهمان برنامه رادیویی امروز کیش هستند و ضمن ارائه گزارش عملکرد معاونت خود به سئوالات مخاطبان پاسخ می دهند.