ارائه گزارش عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در برنامه تلویزیونی شب های جزیره

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در هفته دولت با حضور در برنامه زنده شب های جزیره گزارشی از عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در سه سال گذشته ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، همزمان با هفته دولت دکتر مونسان با حضور در برنامه شب های جزیره تلویزیون کیش گزارشی از عملکرد خود در سه سال گذشته را ارائه کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه ما در سخت ترین شرایط اقتصادی کشور و بدون هیچگونه کمک دولتی برای توسعه کیش اقدام کردیم افزود: رشد سه برابری پروژه های عمرانی کیش در همین مدت اتفاق افتاد و با این توسعه در بخش های عمرانی جزیره کیش در حال حاضر به نقطه پایداری در بخش های زیر ساختی رسیده است در حالیکه در سال 92 زیرساخت های کیش دچار نا پایداری بود و قطعی های مکرر برق نمونه این کمبود زیر ساخت ها بود.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: راه اندازی دو واحد نیروگاه گازی به ظرفیت 75 مگاوات و همچنین ساخت نیروگاه شماره 2 با ظرفیت 100 مگاوات در جنوب جزیره کیش باعث شد مجموع ظرفیت عملی تولید برق در سال 95 با رشد 71 درصدی به 235 مگا وات برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه ساخت فرودگاه هندورابی در یک بازه زمانی کوتاه را رکورد دیگری در عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و افزود: ساخت بندرگاه و فرودگاه در مراحل پایانی است و هم اکنون در حال ساخت برج مراقبت فرودگاه هستیم که تا اواسط شهریور ماه به پایان می رسد.
وی افزود: طرح توسعه جزیره هندورابي در سال 93 با بازدید رییس جمهور در دستور کار جدید قرار گرفت. توسعه هندورابی با رویکرد حفظ محیط زیست مهمترین محور توسعه این جزیره بوده است.

در بخش هاي بندر، فرودگاه و منابع انرژي عمليات ساخت موج شکن بندرگاه هندورابی 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.

دکتر مونسان در پاسخ به نحوه کسب در آمد در سازمان منطقه آزاد کیش گفت: پیش از این سازمان از محل فروش زمین در آمد کسب در آمد می کرد اما با توجه به محدودیت اراضی کیش این روش نادرست را با واقعی کردن قیمت عرضه زمین اصلاح کردیم و تنها دربخش های گردشگری، تولیدی و صنعتی با حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد در آمد پایدار اقدام کردیم. با این روش جلوی رانت در فروش زمین هم گرفته شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ازاد کیش در بخش بعدی صحبت های خود از تجهیز اپراتور تلفن همراه کیش به سیستم های پیشرفته ارتباطی خبر داد و گفت: این اپراتور که به صورت قرار داد بی او تی به بخش خصوصی واگذار شده بود با اتمام قرار داد در اختیار سازمان قرار دارد. در تلاش هستیم خدمات رسانی این اپراتور را توسعه دهیم و محدود به جزیره کیش نشود همچنین درحوزه خدمات اینترنت نیز همگام با اپراتورهای دیگر کشور مجهز شود. این اپراتور درحال حاضر 17 هزار مشترک دارد که با توسعه آن در دیگر مناطق آزاد مشترکان آن به بالای یک میلیون نفر می رسد.

دکتر مونسان در ادامه به توسعه مناطق مسکونی نو بنیاد اشاره کرد و گفت: در فاز سه نوبنیاد 400 قطعه زمین وجود دارد که در هر قطعه 7 واحد مسکونی ساخته می شود. عمده این زمین ها در سنوات گذشته واگذار شده اما فقط یازده پروانه ساخت برای آنها صادر شده بود. در این مدت برای تمام این قطعات پروانه ساخت صادر شده و دو قطعه زمین هم برای ساخت مسجد در نظر گرفته شده است. همچنین در صورت نیاز منطقه به مدرسه در این منطقه مدرسه نیز احداث می شود. عملیات ساخت فاز خدماتی نیز با پایان ساخت فضای سبز به پایان می رسد.

وی در این برنامه با ارائه پاورپوینت به ارائه عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش درحوزه های عمرانی، اقتصادی، گردشگری خدماتی و فرهنگی پرداخت.

مونسان گفت: رشد ارزش صادرات محصولات تولید  شده در جزیره کیش دستاوردی ارزشمند است که این جزیره را در مسیر دستیابی به اهداف پیش بینی شده برای مناطق آزاد در سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

رشد 117 درصدی ارزش صادرات جزیره کیش شاهدی بر این ادعاست که در طول سه سال گذشته ارزش صادرات محصولات تولیدی  جزیره کیش از 48.4 میلیون دلار در سال 91 به 105 میلیون دلار در سال 94 رسیده است.

وی افزود: در بخش واردات در سال 92 میزان واردات جزیره کیش 559 میلیون دلار بود که کاهش میزان  واردات جزیره کیش از دستاوردهای مهم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

** افزایش 51 در صدی سهم گردشگری در سبد سرمایه گذاری غیر صنعتی کیش

دکتر مونسان افزود: در سال 91 میزان واگذاری زمین در جزیره کیش 970 هزار متر مربع بود که با سیاستهای اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش در سال 94 به 82 هزار متر مربع رسید در حقیقت واقعی شدن قیمت واگذاری زمین ضمن کاهش 91 در صدی میزان واگذاری و حفظ این منبع ارزشمند درطول سه سال گذشته ارزش افزوده ای معادل 130 درصد برای کیش به همراه داشته است.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش همزمان با حمایت و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران در بخش های صنعتی، گردشگری، زیر ساختی و خدماتی سهم کاربریهای تفریحی و ‌گردشگری در سبد واگذاری اراضی را در سه سال گذشته به بیش از 50 در صد افزایش داد.

** جذب 9400 میلیارد ریال سرمایه در قالب 65 طرح صنعتی

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این برنامه اراضی کیش به سه صورت استیجاری، مشارکتی و قطعی واگذار می شوند.

با اجرای این طرح میزان واگذاری قطعی زمین در سبد سرمایه گذاریهای سازمان از 80 در صد به 36 در صد کاهش یافت و مشارکت با سرمایه گذاران در اجرای پروژه ها وکسب در آمد از ارزش افزوده ناشی از آن جایگزین در آمد حاصل از فروش زمین خام برای این منطقه آزاد شد.

 نکته مثبت در این طرح واگذاری استیجاری زمین با قیمت های حمایتی به سرمایه گذاران و کارآفرینان در حوزه خدمات صنعتی و صنایع کوچک است به همین منظور با ایجاد شهرک صنعتی شماره شش قطعات کوچک زمین برای فعالیت صنایع کوچک به سرمایه گذاران با قرار دادهای استیجاری و هزینه های پایین واگذار شده است. با اجرای این سیاستها 65 طرح صنعتی با سرمایه گذاری 9400 میلیارد ریال در سه سال گذشته جذب شده که رشد 17.6 درصدی را برای جزیره کیش به همراه داشته است. همچنین در طول سه سال گذشته  72 واحد تولیدی و خدمات صنعتی به بهره برداری رسیده و یا فعال شده است.

** رشد بی سابقه فعالیت شرکت های بین المللی  درکیش

دکتر مونسان گفت: در سه سال گذشته ٢٦٤٧ شركت در كيش ثبت شده اند كه از اين تعداد٢٥١٩ شركت ايراني، ٥٢ شركت خارجي و ٧٦ شركت مالكيت مشترك ايراني، خارجي دارند.

افزايش ثبت شركت هاي خارجي از هشت شركت در سال ٩٢ به ٢٧ شركت در سال ٩٤ و ثبت ١٠ شركت در سه ماهه نخست امسال بيانگر بهبود فضاي كسب و كار و رونق در بخش بين الملل در اين جزيره است.

توسعه فرودگاه و ايجاد اولين باند استاندارد هواپيماهاي پهن پيكر كشور در جزيره كيش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد  توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات فرودگاهی و دستیابی به استانداردهای بین المللی در دستور کار سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت. پايانه مسافری فرودگاه بین المللی کیش با ظرفيت پذيرش سالانه چهار و نيم ميليون مسافر كه پس از پايانه  فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران، دومین پايانه  بزرگ کشور خواهد بود كه مراحل ساخت و تجهيز آن تا نيمه اول سال 96 به پايان مي رسد. طبق طرح جامع كيش اين پايانه جديد مسافري فرودگاه بين المللي كيش تا 20 سال نياز جزيره را براي ارائه خدمات مطلوب در بالاترين حد استانداردهاي بين المللي به گردشگران تامين خواهد كرد.

**‌بندرگاه کیش

وی افزود: ارتقاء زیر ساخت های بندرگاهی در جزیره کیش از جمله اقداماتی است که در سه سال گذشته به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی جزیره مد نظر بوده است. در سه سال گذشته با استفاده از بزرگترین لایروب کشور حوضچه بندرگاه كيش لايروبي شده و عمق این منطقه به منهای ده متر رسید تا شناورهای پانزده هزار تن نيز بتوانند در بندرگاه کیش پهلو بگيرند. پس از تكميل اسكله 12 هزار تني سازمان منطقه آزاد كيش عمليات ساخت اسكله 35 تني را در شهريور سال 93 آغاز كرد تا پس از تکمیل این طرح امکان پهلو گیری شناورهای تا 35 هزار تن در بندرگاه کیش میسر شود.  اسكله های رو رو نیز با هشت پست در بندرگاه کیش در حال ساخت است كه تا سال آينده به بهره برداري مي رسد و سرویس دهی هیدرولیك به كشتی های با ظرفیت 500 تا 5 هزارتنی را امكان پذير خواهد كرد.

ساخت انبار کانتینری بندر تجاری کیش  با وسعت 8 هکتار در دو زون AوB از دیگر موارد مورد اشاره مونسان بود.

در پایان این نشست تلویزیونی دکتر مونسان با تقدیر از حمایت های امام جمعه و صدا و سیمای کیش، و تشکر از همدلی همه مردم و مسئولان، همراهی همه شهروندان را لازمه توسعه این جزیره مرجانی دانست.