تاكيد رئيس ديوان عدالت اداري كشور بر حفظ جايگاه مساجد

مساجد بايد به كانون نشر معارف اسلامي و بزرگترين مركز جذب جوانان تبديل شوند.

حجت الاسلام منتظري: مساجد مهمترين كانون وحدت اسلامي و پايگاه آموزش نسل جوان جامعه است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، در مراسم بزرگداشت روز جهانی مساجد كه جمعه شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء و با حضور مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش، حجت الاسلام علیدادی امام جمعه کیش، شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت، معاونان و مدیران، امامان جماعت مساجد و روحانیون در مسجد خاتم الانبیا (ص)برگزار شد، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری با بیان اینکه مهم ترين خروجي مساجد فراهم ساختن زمینه گرایش جوانان به مسائل دینی است افزود: برنامه های مساجد باید از لحاظ محتوایی، جذابیت و تنوع به گونه ای باشد که  علاوه بر جذب مخاطبان، بتواند پاسخگوی شبهات، سوالات و نیازهای مردم به ويژه نسل جوان جامعه باشد.

 وي با اشاره به اينكه امروزه بروز عرفان های کاذب و جریانات انحرافی جامعه ما را تهديد مي كند  گفت: اگر مساجد به درستی به رسالت خود عمل کنند از ظهور این جریانات جلوگیری می شود .

رییس دیوان عدالت اداری رعايت نظافت و بهداشت فضاي مساجد، نظم و انظباط وتنوع برنامه هاي فرهنگي متناسب با سليقه و نياز مخاطبان را از نکات مهم در گرایش جوانان به مساجد برشمرد و گفت: اگر مساجد بتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد راه براي رشد جریانات انحرافی در جامعه  بسته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دشمن هیچگاه دست از توطئه علیه مسلمانان بر نمی دارد گفت: باید بتوانیم از طریق مساجد معارف اصیل دینی و جریانات اصیل سیاسی را به مردم به ویژه جوانان منتقل کنیم .
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه امروز جوانان باید نسبت به معارف دینی، خط مشی سیاسی کشور و توطئه های دشمنان آگاهی و بصیرت داشته باشند گفت: ائمه جماعات و جمعه باید زمینه های لازم را برای این آگاهی بخشی فراهم کنند.
رییس دیوان عدالت اداری، با اشاره به ابزارهاي گوناگون استكبار براي شبیخون فرهنگی گفت: با  پيشرفت فناوري ها، تهاجم فرهنگي ديگر حد و مرزي ندارد و در اين شرايط مساجد با تهيه برنامه هاي پرمحتوا و جذاب مي توانند بهترین پايگاه مقابله با شبیخون فرهنگی باشند.
وی با بیان اینکه امروزه بزرگترین تقابل با دشمن تقابل فرهنگی است گفت: اگر سعادت و سلامت نسل آینده را می خواهیم باید مراقب شبیخون فرهنگی که تا اعماق خانواده ها نفوذ کرده است باشیم .

حجت الاسلام منتظری با تاکید بر اینکه مساجد نباید صرفا سیاسی و محل تجمع احزاب باشند گفت: سیاست اسلام و سیاسیون از مساجد برخاسته است و سیاستمداران نیز در مسجد سیاستگذاری می کردند و تربیت یافتگان معارف اسلامی درطول 1400 سال از تاریخ اسلام در این مراکز پرورش يافته اند، مانيز نبايد از اهميت نقش مساجد غافل باشيم.

 وي با تاكيد بر اهميت حفظ وحدت ميان شيعيان و برادران اهل سنت گفت: مساله امروز استکبار مساله شیعه و سنی نیست، آنها اسلام، قرآن و معارف دینی را هدف قرار داده اند و تمام تلاش خود را برای از بین بردن قدرت اسلام بکار گرفته اند، باید هر آنچه را که موجب تفرقه است کنار گذاشته و ید واحده باشیم .
حجت الاسلام منتظری برگزاری جلسات هم اندیشی ائمه جماعات براي بررسی مسائل فرهنگی و یافتن راهکارهای مبارزه با شبیخون فرهنگی را ضروري دانست و افزود: بايد بكوشيم تا با  شناخت راه های ورود دشمن به مباحث فرهنگی، ارائه راهکارها، تبادل نظر و انتقال تجربیات راه رابر توطئه دشمنان بسته و دین خود را به شهدا ادا کنیم .

وي افزود: خادمین مساجد، ائمه جمعه، امامان جماعت، هیات امنا و همه کسانی که در مساجد مشغول خدمت هستند باید جایگاه و قدر و منزلت کار خود را بدانند

وی با بیان اینکه مسجد مکانی برای پرورش و انسان سازی است افزود: مسوولیت اینکار بر عهده امامان جماعت است که بتوانند زمینه نشر معارف اسلامی را فراهم کنند، خدمت به مردم بالاترین افتخار برای خادمین مساجد است .
رییس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: هدف از حضور در مسجد تنها ارتباط بنده با خدا نیست  بلكه تقويت روابط سازنده مسلمان با برادر دینی خود و آگاهي از مسائل جامعه  از مزاياي حضور در مساجد است.

 وي با اشاره به فرارسيدن چهل وششمین سالروز جنایت رژیم جعلی صهیونیستی در آتش زدن مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان گفت: رژیم اشغالگر قدس از 60 سال پيش تاكنون هر روز مرتکب جنایات بیشتری علیه مردم مظلوم فلسطین و جهان اسلام شده است و  بر پرونده قطور و سیاه جنایات خود به پشتوانه استکبار می افزاید اما برخی از این جنایات همچون کشتار در اردوگاه های صبرا و شتیلا آنقدرعجیب و فجیع است که تاریخ هرگز آن را فراموش نخواهد کرد

حجت الاسلام منتظری به اهمیت مسجد در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: در دوران پیامبر اکرم (ص) مسجد الحرام کانون تبلیغ رسول گرامی اسلام بود و ایشان 13 سال در مکه به تبلیغ و نشر معارف اسلامی پرداختند .

در اين مراسم  كه به مناسبت بزرگداشت روزجهانی مساجد  برگزار شد از 125 تن از ائمه جماعات، خادمین، اعضای هیات امنای مساجد، خیرین مسجدساز، مسوولان و روحانیون نمازخانه های ادارات و سازمانها تقدير شد .

جزیره کیش دارای 12 مسجد است که بزرگترین آن خاتم الانبیا (ص) و قدیمی ترین آن مسجد امیرالمومنین ( ع ) است .
مسجد خاتم الانبیاء ( ص ) در منطقه سفین و در شمال غربی جزیره محل برگزاری نمازهای جماعات و جمعه است، مسجد امیرالمومنین ( ع ) نیز با بافت معماری بسیار قدیمی در منطقه ماشه واقع شده است .
مساجد امام حسن مجتبی (ع)، امام جعفر صادق (ع)، امام سجاد (ع)، امام حسین (ع) صاحب الزمان (عج)، المهدی و مسجد نور( اهل سنت ) از جمله مساجد جزیره کیش به شمار می روند.
اول آگوست برابر با ٣٠ مرداد بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.
هفته تکریم، تجلیل و اکرام مساجد از 30 مرداد ماه تا 5 شهریورماه در ایران به طور گسترده در حال برگزاری است.