در بيست ماهه گذشته در كيش

ساخت و تكميل 18طرح عمراني به پايان رسيد.

مراحل ساخت و ساز وتكميل 18 طرح عمراني در جزيره كيش در بيست ماه گذشته به پايان رسيد.

به گزارش روابط عمومي وامور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، در بيست ماه گذشته طرح هاي عمراني متعددي در زمينه تامين زيرساخت هاي بخش انرژي، گردشگري، و توسعه كمي و كيفي خدمات بندري و فرودگاهي در جزيره كيش اجرا شده است.

ساخت پايانه بندرگاه تجاري كيش، پارك هاي خانوادگي در نقاط مختلف اين جزيره، باغ راه ايراني، تصفيه خانه 10هزارمتر مكعبي شمال و احداث شبكه فاضلاب و تكميل بخش هاي مختلف اين شبكه، ايستگاه هاي پمپاژفاضلاب در نوار ساحلي شرقي، لايروبي حوضچه و ترميم اسكله بندرگاه تداركاتي چارك، لايروبي و احداث دايك پيراموني بندر تجاري كيش ساخت ايستگاه پمپاژمركزي و مخزن 20هزار مترمكعبي ذخيره آب و احداث برج مراقبت فرودگاه بين المللي كيش از جمله اين طرح هاي عمراني است.

با توجه به لزوم حفظ محيط زيست جزيره كيش، ارتقاء سطح بهداشت و سلامت عمومي و تامين بخش عمده نياز آبي فضاي سبزمنطقه، تصفيه خانه 10 هزارمتر مكعبي شمال كيش در زميني به مساحت 5 هكتارساخته شد تا انتقال 95 درصد از فاضلاب شهري از طريق شبكه ميسرشده و مشكل انتشار بوي نامطبوع فاضلاب در برخي نقاط جزيره كيش برطرف شود. تجهيزات كنترلي مدرن، مخازن ذخيره، معادل‌ساز و سيستم فيلتراسيون و سيستم گندزدايي با اشعه UV از ديگر پيش‌بيني‌هاي انجام شده به‌ عنوان مكمل اين تصفيه‌ خانه است.

از ديگر اقدامات زير بنايي اين بخش مي توان از ساخت شبكه فاضلاب شمال – شرق و 42 كيلومتر لوله گذاري، ايستگاههاي پمپاژ و بالابر فاضلاب با هدف كاهش عمق شبكه ثقلي و انتقال فاضلاب به تصفيه خانه شمال و ساخت و تجهيز پستهاي برق داخلي و خارجي اين تصفيه خانه نام برد.

ساخت پايانه مسافري جديد بندرگاه تجاري كيش با سطح اشغال 7500 متر مربع و زيربناي 12 هزارمتر مربع از ديگر طرح هاي عمراني كيش در بيست ماهه گذشته بود. با ساخت اين پايانه در سه طبقه كه شامل فضاهاي اداري، سالن VIP، باجه هاي فروش بليت، گمرك، رستوران، سالن هاي انتظار و فضاهاي فروشگاهي و رفاهي متعدد بوده و به سيستم تهويه مطبوع هوشمند و پيشرفته و سيستمهاي ايمني وامنيتي مجهز است، كيفيت ارائه خدمات به مسافران وگردشگران مسير دريايي به ميزان قابل توجهي ارتقاء يافته و رضايتمندي گردشگران را بدنبال داشته است.

ساخت برج مراقبت و ساختمان عملياتي جديد فرودگاه با زيربناي 1700 متر مربع و محوطه سازي بيش از 2500 متر مربع يكي ديگر از طرح هاي عمراني است كه باهدف ارتقاء سطح ايمني پروازها و ارائه خدمات مطلوب تر به ساكنان گردشگران جزيره كيش اجرا شده است.

همچنين در راستاي افزايش جاذبه هاي گردشگري و معرفی فرهنگ اقوام مختلف کشورمان به ساکنان و گردشگران داخلی و خارجی از مهرماه سال 93 ساخت باغ راه ايراني با مساحتی بالغ بر32 هکتار درضلع جنوبی بلوار ولایت حدفاصل میدان هرمز تا میدان سعدی آغاز شد.

باغ راه ایرانی کیش طولانی ترین باغ راه کشور و مجموعه ای تاریخی، گردشگری و تفریحی با 11 آبنما٫ رودخانه ای به طول 400 متر٫ 400 جوی آب و 9 نقاشی دیواری برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی است كه در طول مسير آن 9 دروازه و اثر تاریخی شهرهای مختلف كشورطراحي و ساخته شده است .

توسعه ساحل شرقي با مساحتي حدود 35 هزارمترمربع، با فضاسازي هايي شامل جاده سلامت، جاده ساحلي، آبنماي ايتراكتيو، پيست دوچرخه و فضاي سبزومحوطه بازي كودكان، نصب مجسمه هايي از المان هاي پرندگان و حيوانات و حيات وحش جزيره كيش، همچنين محوطه سازي به وسعت 4 هزار متر مربع و زيبا سازي محوطه مقابل مركز همايش هاي بين المللي با عنوان پارك ماهيگير و نصب 706 متر مربع سايه بان چادري در اين بخش از نوار ساحلي، طراحي و ساخت پارك شهر، پارك خانواده مينا و پارك سيمرغ از ديگرطرح هاي عمراني جزيره كيش در بيست ماه گذشته است كه باهدف تامين رفاه و بهينه سازي اوقات فراغت خانواده ها ساخته و تكميل شده است.

پارك شهر كيش در منطقه مركزي شهرواقع شده و شامل بخش هاي متنوعي از جمله دریاچه مصنوعی، فضای ورزش، پیست دوچرخه و اسکیت، آب نما و میدان گل، فضاسازی مناسبی برای استفاده معلولان و آلاچیق های متعدد برای استراحت و اسکان خانواده ها است .

همچنين پارك مينا در منطقه سفين با مساحت 53 هزارمترمربع و 17 هزارمتر مربع فضاي سبز با امكانات متنوعي از قبيل زمين ورزشي و بازي كودكان، محوطه ويژه بازيهاي آبي، 720 متر مربع رينگ دوچرخه سواري و پياده روي، آمفي تئاتر روباز با ظرفيت 200 نفر ، پاركينگ و سايه بان هاي چادري و مخازن ذخيره آب فضاي مناسبي رابراي خانواده هاي ساكن و گردشگران جزيره كيش فراهم كرده است.

پارك سيمرغ نيز با ساخت 4 ميدان، محوطه سازي و اجراي سنگ فرش، پياده روسازي و جدول و نصب المان ها و الاچيق هاي چوبي زيبا براي استفاده ساكنان وگردشگران در بخش شرقي جزيره ساخته شده است.

ازديگر طرح هاي عمراني كه با هدف ارتقاء سطح كمي و كيفي ارائه خدمات به تجار جزيره كيش اجرا شده است مي توان به طرح فاز اول لايروبي حوضچه بندرگاه تجاري كيش با حجم كلي 520 هزار مترمكعب اشاره كرد كه با اجراي اين طرح در آينده اي نزديك امكان پهلوگيري كشتي هايي با ظرفيت 12 هزارتن دربندرگاه تجاري فراهم خواهدشد.

همچنين از طرح هاي بندري كه در راستاي طرح جامع بندرگاه اجرا شده است مي توان به اجراي سيستم حفاظت كاتديك اسكله هاي بندرتجاري و سازه هاي فلزي مركز تفريحات دريايي به عنوان روشي پيشرفته جهت جلوگيري ازخوردگي فلزات، احداث دايك پيراموني بندرتجاري از طريق استحصال و استفاده از مصالح لايروبي به مساحت 14 هكتار، و احداث اسكله هاي رورو و مسافري، تعريض دايك ساحلي ،ساخت اسكله سنگي و لايروبي حوضچه بندر تداركاتي چارك اشاره كرد.

در راستاي تكميل زيرساختهاي شهري نيز در فاز 2 نوبنياد13 دستگاه پست كمپكت با قدرت 1600 و 1250 كيلوولت آمپربه همراه شبكه توزيع درسطح فشار متوسط و ضعيف و تابلوهاي توزيع تهيه و نصب شده و يك باب پست پاساژ جهت توزيع شبكه 20كيلو ولت ساخته و تجهيز شده است.

ساخت ايستگاه پمپاز مركزي و مخزن 20 هزارمتر مكعبي ذخيره آب و احداث خطوط لوله انتقال حدفاصل مخزن هوايي، پمپاژمركزي و رينگ ابرسان 500، با هدف افزايش حجم ذخيره آب شرب جزيره و انتقالآب از مخازن ذخيره به مخزن هوايي نيزاز جمله طرح هاي عمراني است كه باهدف تكميل زير ساختهاي جزيره كيش در بخش تامين انرژي وآب شرب مورد نياز ساكنان و گردشگران در دستور كار سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت و در بيست ماه گذشته مراحل ساخت آن تكميل شده است.

لازم به ذكر است كه علاوه بر اين پروژه هاي تكميل شده در اين مدت عمليات اجرايي بيش از 25 طرح عمراني در نقاط مختلف جزيره كيش آغاز شده كه هم اكنون نيزدر حال اجرا است.