(قمری ناماکو ) مسافري كه براي اولين باردر جزیره کیش ديده شد

با مشاهده قمري ناماكو براي اولين باردرجزيره كيش وسومين بار دركشور، نام اين پرنده به فهرست پرندگان استان هرمزگان افزوده شد.

به گزارش روابط عمومي واموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، قمري ناماكو با نام علمي Ocean capensis از خانواده كبوتريان برای اولین بار در جزیره کیش وبرای سومین بار در کشورتوسط آرش هادی رمکی از محیط بانان اداره محیط زیست کیش مشاهده وثبت شد.

این پرنده پیش از این در کرج و بوشهر نیز دیده شده بود ، وپس از مشاهده وثبت دركيش به فهرست پرندگان استان هرمزگان افزوده شد.

گفتني است از خانواده کبوتریان (Columbidae) تا کنون کبوتر چاهی، قمری معمولی، قمری خانگی و یاکریم مشاهده شده بودند که با ثبت قمري ناماكو، تعداد گونه­های این خانواده در کیش به 5 گونه افزایش یافت.

مشخصات ظاهری قمری ناماکو: این پرنده، 26 تا 29 سانتی­متر طول دارد (با احتساب 9 سانتی­متر دم) و نر و ماده آن متفاوت­اند. در هر دو جنس سطح پشتی خاکستری-قهوه­ای، سطح شکمی سفید، انتهای شاهپرهای بال تیره، پاها قرمز و سرشانه­ها آبی-خاکستری است.

در پرنده نر، پیشانی، گلو و سینه سیاه رنگ ، منقار سیاه و انتهای آن زرد رنگ است.

تغذیه و رفتار: عمدتا از دانه گیاهان و به­ندرت از بی­مهرگان تغذیه می­کند. ا در زمین­های باز و کنار جاده­ها به تنهایی و یا به صورت جفت جفت دیده می­شوند. پرواز سریعی دارد. لانه­اش را در میان بوته­ها با استفاده از ساقه­های کوچک و خرده چوب می­سازد و کف آن را با علف­ها و خرده برگ می­پوشاند. معمولا 2 تخم می­گذارد و هر دو پرنده نر و ماده 14 تا 16 روز بر روی تخم­ها می­خوابند. جوجه­ها پس از تقریبا 16 روز قادر به پرواز و ترک لانه می­باشند.

زیستگاه و وضعیت زیستی : این پرنده، در فصل پاییز به صورت مهاجر عبوری در بین بوته­ها و زمین­های شمال جزیره به تعداد اندک دیده می­شود.