مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش:

پذیرفتن مفهوم منطقه آزاد توسط تصمیم گیران کشور مهمترین موضوع برای ایفای نقش این مناطق است

دکتر انصاری لاری در جمع نمایندگان مجلس گفت: اگر جایی را به عنوان منطقه آزاد معرفی می کنیم باید ضمن مشخص کردن تکلیف و وظیفه برای آن منطقه به رفع موانع قانونی کمک کنیم.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در همایش بررسی راه‌های توسعه و رونق اقتصادی که با حضور پور  ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، خانم ها پورآقایی و سعیدی از اعضای کمیسیون اقتصادی، منصوری از کمیسیون صنایع، وکیلی از اعضای هیات رئیسه مجلس و همچنین شریفی نماینده مردم بندرلنگه در مجلس، هاشمی تختی نایب رئیس کمیسیون عمران، بدری سخنگوی کمیسیون عمران  که در کیش برگزار شد دکتر انصاری لاری ضمن تقدیر از صبر و شکیبایی مردم کیش در گذر از دوران سخت گفت: این همایش در روزهایی که مردم شریف کیش، فعالان اقتصادی، صاحبان حرف، تجار، هتلداران و صاحبان واحدهای پذیرایی جزیره شرایط سختی را سپری می‎‌کنند فرصتی برای تقدیر از همدلی وهمراهی شهروندان جزیره کیش است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به حضور چهره‌های تاثیرگذار، مهم و تصمیم‌ساز مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: از سخنان دکتر پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم که درک منطقی و برداشت درستی از فضای اقتصادی کشور و جزیره کیش به عنوان یک منطقه آزاد متمایز بود.

وی ادامه داد: اگر همین موضوع توسط مسئولان و تصمیم گیران مجلس و دولت مد نظر قرار گیرد که جزیره کیش از هر جهت از مناطق آزاد دیگر کشور متمایز است در تصمیم گیری های اجتماعی و اقتصادی نیز جزیره کیش باید متمایز باشد.

دکتر انصاری لاری تاکید کرد: اینکه برای کیش چه ماموریتی قایل هستیم سوالی است که در پی این نگاه متمایز شکل می گیرد.

وی عنوان کرد: وظیفه اصلی مناطق آزاد ارتباط بین اقتصاد ملی و بین‌المللی و بهره بردن از این اقتصاد به سود اقتصاد ملی است اما کمترین نشانه از این انجام وظیفه در مناطق آزاد دیده نمی‌‎شود و حداکثر کاری که مناطق آزاد انجام دادند کمک به توسعه منطقه خود بوده است. به همین دلیل عده زیادی از نمایندگان مجلس و مسئولان محلی به دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید هستند تا منطقه خود را به واسطه حضور منطقه آزاد توسعه دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: اگر جایی را به عنوان منطقه آزاد معرفی می کنیم باید تکلیف و وظیفه برای آن منطقه مشخص کنیم. و اگر موانع قانونی در مسیر احقاق اهداف آن منطقه وجود دارد این موانع را رفع کنیم تا مسئولان آن منطقه مدام در پی کسب مجوز برای فعالیت هایشان نباشند.

دکتر انصاری لاری گفت: باید دولت و مجلس تکلیف کنند که مثلا در کیش بانک خصوصی خارجی جذب و فعال شود. اگر در طول این سالها در جزیره کیش که مستعد تر از دیگر مناطق است با تطابق قوانین یکی از مناطق آزاد کشور با قوانین بین المللی، زمینه فعالیت یک بانک خارجی را مهیا می کردیم امروز بسیاری از موضوعات به راحتی قابل حل بود.

وی تصریح کرد: اما آنچه شاهد هستیم جابجا شدن موضع ناز و نیاز است. مسئولان باید از مناطق آزاد دستیابی به برخی توانمندی ها را در عرصه بین المللی مطالبه کنند اما می بینیم این مناطق آزاد هستند که برای کمک به اقتصاد کشور باید مدام در پی رفع مشکلات قانونی و دریافت مجوز باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: ما خود را برای شرایط امروز آماده نکرده ایم. ما امروز نیازمند بخش خصوصی هستیم که بدون چشم داشت به سیستم ارزی فعالیت کند و باعث اشتغال زایی، افزایش صادرات و رونق اقتصادی شوند. اما می بینیم که بخش خصوصی تحت تاثیر دستورالعمل های یکپارچه قرار گرفته و دست و پای فعالان اقتصادی در مناطق آزاد به ویژه کیش بسته‌تر می‌شود.

دکتر انصاری لاری در ادامه افزود: امروز نیاز است که به بخش خصوصی اتکا کنیم و راحت‌تر از گذشته به آن مجال فعالیت بدهیم تا بخشی از این تنگناها در شرایط تحریم را با کمک تجربه بخش خصوصی برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری این همایش از محمد احمدپور مدیرعامل شرکت سهامی تجار کیش تقدیر کرد و افزود: برگزاری این همایش با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی اتفاق مثبتی در حمایت از منطقه آزاد کیش است.

دکتر انصاری لاری با اشاره اینکه کالاهای ایرانی که به جزیره کیش وارد می شوند صادرات محسوب شده و مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند گفت: در رفع این مشکل پیشنهاد دادیم کالاهایی که از کیش وارد بندر خرمشهر می‌شود هم با توجه به اینکه کیش مجزا از سرزمین اصلی و دارای گمرک است مشمول تخفیف واردات شود و تجار بتوانند کالای خود را در کیش دپو و به تدریج وارد بازار کنند اما با نپذیرفتن این پیشنهاد دوبی محل دپوی کالای تجار ایرانی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این مهم که با حضور دکتر بانک در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد فصل جدیدی از تعامل با مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها بوجود آمده است، گفت: باید از این تعامل نهایت استفاده را ببریم و امیدوار هستیم که با صبر و مقاومت مردم و با تدبیر خردمندانه مسئولان، این دوره را همچون گذشته با موفقیت سپری کنیم.