مسابقات غواصی ارتش های جهان در کیش آغازشد

امیر دریادار سیاری: پیام مسابقات غواصی عمق ارتش های جهان به میزبانی جزیره کیش، امنیت پایدار دریاها و خلیج فارس برای جهانیان است.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات غواصی عمق ارتش های جهان با حضوردکتر مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، امیر دریادار حبیب الله سیاری رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیردریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آدمیرال ویت کو معاون نیروی دریایی ارتش روسیه،  مسئولان ادارات و نهادهای جزیره کیش، جمعی از سران کشوری و لشکری و تیم های شرکت کننده در این مسابقات، عصر یکشنبه 13 مرداد در مجموعه فرهنگی آوای خلیج فارس برگزارشد.

در این مسابقات تیم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تیم های غواصی ارتش های کشورهای روسیه، چین، آفریقای جنوبی، ونزوئلا و سوریه در رشته غواصی در عمق بایکدیگر رقابت می کنند.

دکتر مظفری دراین مراسم ضمن خوشامدگویی به همه شرکت کنندگان و میهمانان خارجی ابراز امیدواری کرد: نتايج حاصل ازمسابقات علاوه بر نمایش توانمندی نیروهای پرتلاش ارتش های کشورهای مختلف، به ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همدلی و همراهی بیشتر برای حفظ و ارتقاء صلح و ثبات در آبهای بین المللی  بيانجامد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی مسابقات غواصی ارتش های جهان در جزیره کیش شد و با ابرازخرسندی از اینکه امسال جزیره کیش به مدد ظرفیت هاو امکانات مناسب به عنوان میزبان برگزاری این مسابقات انتخاب شده است گفت: جزيره كيش با وسعت حدود 92 کیلومترمربع واقع در آبهای نیلگون خلیج فارس و طبيعتي بي‌نظير امكان تبديل شدن به يكي ازبرترین مقاصد گردشگری منطقه به ويژه مقصد مطلوب خانواده‌ها و همچنین قطب گردشگری ورزشی و سلامت را داراست.

دکترمظفری اظهار داشت: گردشگری محور اصلی فعالیت ها درجزیره کیش است و در کنار توسعه همه جانبه کیش، تلاش برای تقویت صنعت گردشگری کشور، جوهره اصلی تمام فعالیت ها در این منطقه است.

وی افزود: با توجه به امکانات موجود در جزیره کیش،  ايجاد زيرساخت هاي لازم براي تقويت گردشگري ورزشي به ویژه ورزش های  آبی،  یکی از مهم ترین بخش هایی است که توسعه آن مدنظراست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: از ابتدای مطرح شدن برگزاری مسابقات غواصی ارتش های جهان درجزیره کیش ، سازمان منطقه آزاد برای برگزاری شایسته این رویداد کاملا همکاری فعال داشته است و می کوشد تا با میزبانی شایسته زمینه استمرار برگزاری مسابقات غواصی ارتش های جهان درکیش فراهم شود. چرا که اعتقاد داریم این رقابت ها علاوه بر توسعه گردشگری ورزشی ، فرصت مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای شرکت کننده و همچنین فضای خوبی برای تعامل و همدلی در جهت  حفظ و ارتقاء سطح امنیت خلیج فارس به عنوان یکی از مهم ترین آبراهه های تجاری جهان است.

امیر دریادارسیاری رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با تاکید بر اینکه امنیت خلیج فارس مرهون خون شهیدانی است که در دوران دفاع مقدس با نثار خون خوداز امنیت و ثبات این آبراهه بین المللی دفاع کردند گفت : در عصر فناوری ارتباطات دریاها مهمترین حوزه ژئوپلیتیکی محسوب می شوند و وابستگی سایر مولفه های قدرت به دریاها، زیاده خواهان را برآن داشته تا باراه اندازی تروریسم دریایی و نمایش نا امنی در دریاها سیطره قدرت خود را گسترش داده و استعمار نوینی را پایه ریزی کنند.

رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکیدکرد: براساس قوانین بین المللی حفظ امنیت دریاها بر عهده کشورهای حاشیه آن است و زورمندان زیاده طلب در پهنه آبهای خلیج فارس جایی ندارند.

امیردریادار سیاری همچنین مسابقات غواصی ارتش های جهان را عرصه تجلی دانش و تخصص خواند و گفت : امروز جوانمردان دریادل از کشورهای بزرگ و موثر در دیپلماسی دفاعی دریایی جهان گرد هم آمده اند تا در دل آبهای خلیج فارس نماد صلح وامنیت را درراهبردی ترین آبراهه جهان به نمایش بگذارند.

وی افزود: شرکت کنندگان در این رقابت ها ضمن به اشتراک گذاشتن توانمندی های تخصصی و تجارب ارزشمندخود، شاهد امنیت پایدارمنطقه خلیج فارس بوده و حامل پیام ثبات و امنیت دریاها برای جهانیان هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: تیم های شرکت کننده با رعایت کامل قوانین و حفظ نکات ایمنی، رقابت تنگاتنگی را به نمایش گذاشته و از حضوردر این مسابقات خاطره ای خوش به همراه ببرند.

آدمیرال ویت کو معاون نیروی دریایی ارتش روسیه نیز در این مراسم با اشاره به  استقبال گسترده شرکت کنندگان برای حضور در مسابقات غواصی ارتش های جهان در روسیه گفت: در شرایط سخت بین المللی، هر سال شمار شرکت کنندگان درمسابقات غواصی ارتش های جهان افزایش می یابد و این بیانگر شناخت روزافزون جامعه جهانی از این رویداد و افزایش تمایل غواصان جهان برای شرکت در این مسابقات است.

وی باتقدیر از میزبانی جزیره کیش، ایران را کشوری باطبیعت زیبا، مردمان میهمان نواز و پیشینه تاریخی باشکوه خواند و تقویت اعتماد و تفاهم، تبادل تجربه و تقویت همکاری های بین المللی را از اهداف مهم این مسابقات برشمرد.

لازم به ذکر است مسابقات غواصی در عمق ارتش های جهان تا 24 مرداد در جزیره کیش ادامه خواهد داشت و رقابت تیم های شرکت کننده در این مسابقات ازدوشنبه 14 مرداد دراسکله بزرگ تفریحی جزیره کیش آغازمی شود.