زدودن غبار از چهره مصلاي كيش با نسيم همدلي

ظهر آدینه آخرین هفته خرداد صدای دلنشین اذان از گلدسته مصلای بزرگ کیش برسواحل نیلگون خلیج فارس طنین انداز خواهد شد.

كيش، جزيره اي مرجاني، ايستاده در دل آبهاي نيلگون خليج فارس، شهر نور و رنگ و خاطره، ديار شرجي و مهرباني هاي بي حساب مردماني ميهمان نواز و خونگرم با انديشه اي به گستردگي پهنه آبي دريا .

مسافر كيش كه باشي در هر فصلي از سال با لبخند مهربانانه ساكنان اين شهر تميز و سرسبز استقبال مي شوي و طوماري از بازارهاي رنگارنگ و مراكز خريد مدرن پيش روي تو گشوده خواهد شد. اما آنچه چهره كيش را متفاوت تر مي كند مساجد زيبايي است كه با معماري هاي متنوع و جذاب و با گلدسته هايي افراشته تا آبي آسمان با طنين صداي اذان، هر ظهر و شام، نمازگزاران را پذيرا مي شوند. امسال اما گلدسته زيباي ديگري بر جمع مناره هاي بلند و آبي كيش افزوده شده است. گلدسته بلند مصلاي كيش كه در كنار گنبدي زيبا، آرام و صبور قد برافراشته است.

مصلايي كه چهره غبارگرفته اش سال ها در حسرت پذيرايي از نمازگزاران سر به آسمان داشت و سينه به آفتاب سوزان جزيره مي سپرد و اينك شادمان است كه با وزش نسيم همدلي و به مدد مديریت جهادي خدمتگزاران مردم در اين خطه زرخيز ايران اسلامي و البته پس از شش ماه كار شبانه روزي، غبار سال ها انتظار را از چهره مي زدايد و آماده مي شود تا بر پاي نماز گزاران مشتاقي كه مي روند تا سجاده بندگي خويش را بر سينه مصلا بگسترند بوسه زند. خوشحال تر از صحن و سراي مصلا، ساكنان كيش هستند كه سال ها براي آماده شدن اين مصلا انتظار كشيدند و اينك از اين رويداد فرخنده بسيار خرسند و شادمانند.

چند سال و چند جمعه نمازگزاران در مسجد خاتم الانبياء دوشادوش هم ايستادند و آرزو كردند اي كاش جزيره كيش نگين دردانه خليج فارس هم مانند ديگر شهرهاي ايران اسلامي مصلايي براي برپايي نماز دشمن شكن جمعه داشته باشد؟

 چند رمضان آمد و رفت و ساكنان و گردشگران كيش در زمين خشك اين مصلا نمازگزاردند و آرزو كردند اي كاش مي شد كيش هم صاحب مصلايي در خور اين منطقه مهم گردشگري كشور باشد؟

در چند سال گذشته ساكنان كيش بارها نماز عيد فطر را دوشادوش گردشگران خارجي در اين مصلاي نيمه تمام اقامه كردند، بدان اميد كه سال بعد عمليات ساخت مصلا تا پيش از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان به پايان رسيده باشد و نمازهاي آدينه در ماه ضيافت الله و نماز عيد سعيد فطر در فضايي شايسته نام جزيره كيش بر پا شود. جاي بسي خوشحالي است كه در نهايت اين اتفاق خوشايند در 28 خرداد امسال  و در يازدهمين روز از ماه پر خير و بركت رمضان روي خواهد داد.

تابستان امسال گرم تر از هميشه بر دل ساكنان و گردشگران اين ديار مي نشيند چرا كه با آغاز فصل گرما  مصلاي بزرگ شهر بر روي سيل مشتاقان برپايي صفوف بهم پيوسته نماز جماعت آغوش مي گشايد. خنكاي نسيمي كه از دريا بر صورتت مي وزد در تو حس آشنايي ديرينه را زنده مي كند، اهل هر شهر و دياري كه باشي سجاده ات را كه بر سنگفرش هاي سپيد مصلاي كيش مي گستري گويي كه در مسجد جامع شهر خويش به نماز ايستاده اي

نسيم خاك مصلي و آب ركن آباد         غريب را وطن خويش مي برد از ياد

مصلاي كيش كه در زميني به مساحت 15هزار متر مربع و در مسير حد فاصل مركز جزيره تا منطقه بومي نشين سفين، درست در قلب اين جزيره زيباي مرجاني ساخته شده است و امسال در ظهر آدينه آخرين هفته خرداد صداي دلنشين اذان از گلدسته آن بر ساحل نيلگون خليج فارس طنين انداز خواهد شد، مي رود تا به بزرگترين و مهمترين كانون فعاليتهاي فرهنگي اين جزيره زيبا تبديل شود.

 چه زيباست كه اين اتفاق فرخنده، همزمان با ماه مبارك رمضان روي مي دهد. گويي امسال بيش از سال هاي قبل فضاي جزيره كيش معطر به عطر و بوي رمضان شده و خداوند پيش از فرا رسيدن عيد سعيد فطر پاداش يك ماه بندگي و عبادت خالصانه ساكنان اين ديار را عطا كرده است. ضمن اينكه مصلاي كيش كه در ساخت آن بيش از هر چیز فراهم شدن مجموعه اي فاخر براي توسعه كمي و كيفي برنامه هاي فرهنگي مد نظر بوده است، بي شك به ميزان قابل توجهي فضاي فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي را در اين جزيره بهبود مي بخشد. چقدر دلنشين است وقتي در ماه هاي آينده شاهد حضور نوجواناني باشيم كه دسته دسته براي مشاركت در برنامه هاي متنوع فرهنگي وارد مصلا مي شوند. ساخت 6 كلاس آموزشي در مصلاي كيش فرصت ارزشمندي خواهد بود تا كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم را در سايه تاسي به سيره بزرگان دين و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام با فرهنگ غني قرآن آشنا سازيم. اين مصلا به عنوان مهد ترويج فرهنگ عاشورايي مي تواند نسل آينده ساز ايران عزيز را سطر به سطر با مكتب آزادگي آشنا سازد. گلدسته هاي بر افراشته اين مصلا هر آدينه در گوش ساكنان اين ديار زمزمه خواهند كرد كه فرزندان كيش، كيششان آزادگي است و آئينشان تا بوده مروت، دينمداري و مهرورزي بوده و تا نام خليج فارس بر اين آبراه بزرگ ماندگار است چنين خواهد بود.

به شكرانه ساخت اين مصلي از اين پس آيين هاي مذهبي كيش با شور و شكوه بيشتري برگزار خواهد شد. مراسم ليالي قدر، آيين سوگواري محرم، اعياد غدير و قربان و .....  و اين يعني به تصوير كشيدن چهره زيبايي از مودت اسلامي آنهم در جزيره اي كه به دليل حضور گردشگران خارجي مي تواند سفير شايسته اي براي ترويج فرهنگ غني ديني و آداب و رسوم متنوع اقوام ايراني در منطقه باشد.