معاون فرهنگي اجتماعي سامان منطقه آزاد كيش خبر داد

راه اندازي سامانه هوشمند اشتغال دركيش/ اجراي طرح توانمندسازي خانواده هاي تحت پوشش دستگاه هاي حمايتي

معاون فرهنگي اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش در نشست خبري با اصحاب رسانه از راه اندازي سامانه هوشمند اشتغال در جزيره كيش خبر داد.

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش رضواني در نشست خبري كه صبح امروز شنبه 24 مرداد در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد كيش برگزارشد گفت: تهيه بانك اطلاعاتي دقيق و به روز شده از كارگران شاغل در جزيره، پيشگيري از ورود معتادان به اين منطقه در راستاي تحقق شعار كيش جزيره پاك و تامين سلامت جامعه كارگري از مزاياي سامانه هوشمند اشتغال  است كه تا دو هفته آينده راه اندازي خواهد شد.

وي با تاكيد بر اينكه اين سامانه ويژه كارگران ايراني شاغل در جزيره كيش است افزود: با توجه به اينكه اتباع بيگانه براي فعاليت در جزيره كيش نيازمند دريافت پروانه اشتغال هستند نظارت برچگونگي بكارگيري كارگران غير ايراني روندي مشخص دارد و چنانچه كارفرمايان نيروي كارخارجي فاقد مجوز اشتغال را بكارگيرند از سوي نيروي انتظامي شناسايي و اعمال قانون خواهند شد و اين سامانه تنها براي ساماندهي كارگران ايراني شاغل در جزيره كيش است.

معاون فرهنگي اجتماعي سامان منطقه آزاد كيش همچنين از اجراي طرح توانمند سازي خانواده هاي تحت پوشش دستگاه هاي حمايتي در جزيره كيش خبرداد و افزود: اين طرح كه با هدف فقر زدايي و كارآفريني با محوريت مشاغل خانگي در جزيره كيش آغاز شد شامل سه مرحله راه اندازي كارگاههاي آموزشي و توانمند سازي اعضاي خانواده در مشاغل خانگي، تامين تجهيزات مورد نياز براي كارآفريني در منازل و بازاريابي و فروش محصولات توليدي در كارگاه هاي خانگي است.

 رضواني در بخش ديگري از سخنان خود به اجراي طرح مقابله با تكدي گري در جهت زيبا سازي چهره گردشگري كيش اشاره و تصريح كرد: حضور متكديان در سطح جزيره چهره گردشگري منطقه را مخدوش مي كند و ما تلاش مي كنيم تا با كار آفريني به قشر نيازمند جزيره كيش كمك كرده و شاهد تكدي گري در كيش نباشيم.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه از اين پس تنها كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي مجاز به نصب صندوق هاي جمع آوري صدقات در سطح جزيره هستندگفت: تا يك ماه آينده تمامي صندوق هاي صدقات متعلق به ساير موسسات خيريه از سطح جزيره جمع آوري خواهدشد.

معاون فرهنگي اجتماعي سامان منطقه آزاد كيش همچنين با اشاره به تقويمي كردن مسابقات قرآن و عترت در جزيره كيش و علاقمندي 600 نفر از ساكنان براي حضور دراين مسابقات افزود: طبق دستور مديرعامل محترم سازمان منطقه آزاد كيش در راستاي ترويج فرهنگ قرآني در بين نسل جوان جامعه براي نخستين بار عنوان شغلي كارشناس قرآن و عترت در معاونت فرهنگي و اجتماعي سازمان در نظر گرفته شد.

وي همچنين ترويج فرهنگ عفاف و حجاب را از مهم ترين محورهاي فعاليت معاونت فرهنگي و اجتماعي برشمرد و تصريح كرد: با توجه به اينكه هوشمندي در عمل به فريضه امربه معروف و نهي از منكرو بهره گيري از روش هاي كارشناسي فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه حفظ كرده و نسل جوان ما را از هجوم فرهنگ بيگانه مصون مي دارد، تلاش مي كنيم تا با استفاده از روش هاي نوين و تاثير گذار در اين مسير فعاليت كنيم.

در اين نشست رضواني برگزاري دوره هاي آموزشي فرهنگ كيشوندي در جهت ترويج فرهنگ صحيح شهروندي و قانونمداري را از ديگر فعاليتهاي معاونت اجتماعي سازمان برشمرد و افزود: از ديماه سال قبل تا كنون 19 دوره آموزشي برگزار شده و شركت كنندگان پس از حضور در اين كلاس ها براي پايبندي بيشتر به حفظ و صيانت از فرهنگ كيشوندي قسم ياد كرده و ميثاق مي بندند تا در جهت ارتقاء فرهنگ اجتماعي اين منطقه تلاش كنند.

رضواني همچنين به اجراي طرح جمع آوري موتورسيكلت از سطح جزيره، اجراي طرح اسكان كارگران در ماههاي آينده و فراهم كردن فضاي مناسب براي كارگران شاغل در جزيره، نظارت گسترده مركز توسعه سلامت كيش بر رعايت بهداشت عمومي در سطح جزيره و ساماندهي هنرمندان ساكن كيش اشاره كرد و گفت: اجراي طرح ساماندهي هنرمندان با ثبت اطلاعات 639 هنرمند جزيره كيش در بانك اطلاعاتي و گروه بندي آنها در 7 رشته هنري آغاز و پس از آن نيز با هدف حمايت از هنرمندان كيش كارگاه ها و دوره هاي آموزشي مختلفي برگزارشد. اختصاص فضاي تمرين براي گروههاي هنري، اعزام هنرمندان به مسابقات ملي و برنامه هاي فرهنگي در ساير استان هاي كشور و بهره مندي از هنرمندان كيش در مناسبت هاي مختلف با هدف ارتقاء سطح توانمندي آنها از ديگر بخش هاي طرح ساماندهي هنرمندان در جزيره كيش بود.

وي درخصوص فعاليت هاي سازمان منطقه آزاد كيش در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي به كاهش 4 درصدي آمار طلاق در جزيره كيش در سال93 نسبت به سال 92 خبرداد: برگزاري دوره هاي آموزشي در جهت تحكيم بنيان خانواده اجراي برنامه هاي متنوع و متعدد فرهنگي و آموزشي در كنار ساخت پارك هاي و فضاههاي تفريحي باهدف بهينه سازي اوقات فراغت خانواده ها اقدامات بسيار موثري بوده اند كه در نهايت منجر به كاهش 4 درصدي آمار طلاق در جزيره كيش نسبت به سال گذشته شده است.

رضواني در ادامه اين نشست با اشاره به اقدامات سازنده سازمان منطقه آزاد كيش در ارتقاء كمي وكيفي آموزش و پرورش كيش گفت: در راستاي يكپارچه سازي مديريت ها و ارتقاء سيستم آموزشي رايزني هاي گستردهاي انجام شد و در نهايت مقرر شد در جزيره كيش مديريت اداره آموزش و پرورش با صلاحديد و معرفي سازمان منطقه آزاد و با حكم مستقيم وزير محترم آموزش و پرورش تعيين شود و اين طرح براي نخستين بار در مناطق آزاد كشور اجرا شده است. ضمن اينكه در دوسال اخير آموزگاران مقاطع مختلف پس از عبور از فيلتر هاي ارزيابي براي تدريس در جزيره كيش انتخاب مي شوند.

وي همچنين با اشاره به اينكه تهيه و توزيع بسته هاي آموزشي در مقاطع مختلف مدارس با هدف آموزش مهارت هاي زندگي به دانش اموزان از ابتداي سال تحصيلي آغاز خواهد شد گفت: با برگزاري جشنواره هاي علمي، فرهنگي و هنري متعددي براي دانش آموزان تلاش مي كنيم تا شيوه ارتباط موثر، مقابله با استرس، خودآگاهي، همدلي و رابط فردي ،مديريت هيجانات و چگونگي تفكر خلاق و تفكر نقادانه را به دانش آموزان بياموزيم.

معاون فرهنگي واجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص برنامه هاي معاونت اجتماعي براي ارتقاء سطح آموزش عالي در جزيره كيش گفت: در جهت هم افزايي بيشترسازمان منطقه آزاد كيش اقدام به راه اندازي شوراي هماهنگي دانشگاه هاي مستقر در كيش كرده است و ايجاد وحدت رويه و ارائه خدمات مطلوب به بيش از 7 هزار دانشجوي حاضر در جزيره كيش از مهم ترين دستاوردهاي اين شورا است.

رضواني در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر ممنوعيت استفاده از قليان در اماكن عمومي گفت: معاونت اجتماعي و فرهنگي سازمان تلاش مي كند تا با استفاده از ظرفيت رسانه ها در جهت تقبيح اشكال مختلف مصرف دخانيات و كاهش ميزان مصرف آن گام بردارد اما در حال حاضر همان گونه كه در سرزمين اصلي به صراحت مصرف قليان در اماكن عمومي ممنوع اعلام نشده است ما نيز برنامه اي براي اعلام ممنوعيت مصرف قليان در كيش نداريم.