معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش :

جزیره کیش تنها شهر در کشور است که 100 درصد فاضلاب آن تصفیه می شود

در ششمین روز از دهه مبارک فجر معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور در ویژه برنامه صبح انقلاب، گزارشی از دستاوردهای عمرانی و زیربنایی این معاونت را ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در ششمین روز از دهه مبارک فجر برابر با یکشنبه 17 بهمن، مهندس رامین افشاری معاون عمرانی و زیر بنابی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور در ویژه برنامه صبح انقلاب ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای عمرانی و زیر بنایی این سازمان در سه سال گذشته  به سئوالات مخاطبان پاسخ داد.

مهندس افشاری در این برنامه رادیویی ضمن تبریک فرا رسیدن ایام مبارک دهه فجر، از قطع برق در ایام پر مصرف سال در تابستان به عنوان یکی از دغدغه های ساکنان و سرمایه گذاران در سال های اخیر جزیره کیش یاد کرد و گفت: بیشترین زمان مصرف برق در جزیره همچون سایر شهرهای کشور، با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره، مرداد ماه است. بدین منظور برای رفع این مشکل ظرفیت تولید آب شیرین و برق نیروگاه شماره 1 جزیره را افزایش دادیم و با این افزایش ظرفیت تا سال 98 در پر مصرف ترین زمان سال هیچ گونه مشکلی از لحاظ تامین نیرو و انرژی نخواهیم داشت.

وی افزود: در همین راستا در سال 93 نیز کلنگ نیروگاه شماره 2 در جنوب جزیره توسط مهندس ترکان به زمین زده شد که این نیروگاه با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی احداث و به بهره برداری آزمایشی رسیده است. 50 مگا وات برق این نیروگاه به مدار آمده و 5000 متر مکعب آب شیرین هم نیاز پروژه های جنوب جزیره از جمله شهرک ساحلی خلیج فارس و پارک آبی کیش را تامین می کند. ظرفیت نهایی این نیروگاه 100 مگا وات برق و 20 هزار متر مکعب آب شیرین است. با مجموع تولیدات  آب و برق این دو نیروگاه، تا 10 سال آتی به لحاظ زیر ساختی مشکلی وجود ندارد و از دغدغه های سرمایه گذاران در منطقه جنوب جزیره کاسته می شود.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه آب مصرفی و شرب ساکنان و گردشگران جزیره از آب دریا تامین می شود، اظهار داشت: آب دریا با فرایند های خاص فیزیکی و شیمیایی، جهت مصرف شیرین سازی می شود و مراحل بهداشتی سازی و املاح هم با افزودنی هایی طی می شود و توسط شرکت آب و برق کیش و شرکت توسعه آب و نیروی کیش  از نظر بهداشتی بودن و قابل شرب بودن کنترل می شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرسوده بودن شبکه انتقال آب شهری در جزیره، گفت:  متاسفانه این شبکه نوسازی نشده است و ساکنان جزیره به دلیل فشار کم آب مجبورند از تانکر آب در منازل خود استفاده کنند.  ممکن است در مدت زمانی که آب در تانکر های خانگی می ماند از نظر بهداشتی دچار مشکل شود. در هر حال آب مصرفی ساکنان، آبی است تصفیه شده که برای پخت و پز از آن استفاده می کنیم. برای جبران املاح این آب می توان از آب معدنی نیز استفاده کرد.

مهندس افشاری در خصوص اقدامات در دست اجرای معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش از نوسازی بافت قدیمی مناطق سفین قدیم و جدید نام برد و عنوان کرد:  ساکنان مناطق سفین قدیم و جدید در طول 20 سال گذشته اجازه ساخت و ساز نداشتند  و با توجه به فرسودگی ساختمان هایشان،  نمیتوانستند درخواست تخریب و نوسازی داشته باشند. این کار به دلیل حفظ هویت فرهنگی و بافت قدیمی منطقه انجام نمی شد. با توجه به اینکه 20 ساختمان منطقه سفین قدیم نیز در میراث فرهنگی ثبت شده است و در سفین قدیم فقط با شرایط خاص اجازه بازسازی دارند.

وی در ادامه گفت: برای رفع این مشکل مشاوران ما در معاونت عمرانی و زیر بنایی، این منطقه را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. در منطقه سفین قدیم 220 پلاک ساختمان وجود دارد. در سفین جدید نیز به همین تعداد پلاک وجود دارد. این ساختمان ها به لحاظ ابعاد زمین، شکل هندسی و نیاز مالکان آنها با یکدیگر فرق دارند.  جلسه ای نیز با بومیان جزیره برگزار کردیم. برای تمام 220 پلاک، طرح جانمایی و پوسته قطعه، میزان عقب نشینی و تعداد طبقات انجام شده است.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص مراحل انجام درخواست نو سازی مناطق سفین قدیم و جدید افزود: اگر در این منطقه کسی می خواهد ساختمانش را تخریب و نوسازی کند، ابتدا باید به مدیریت شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش مراجعه کند و توسط آن مدیریت درخواست آنها به معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش ارجاع داده می شود و توسط مشاوران، طرح های قطعات به مالکان ابلاغ می شود که البته این طرح ها همان ضوابط ما است. بر اساس این ضوابط پروانه نوسازی داده می شود. در حال حاضر 8 نفر از بومیان کیش در خواست اخذ پروانه تخریب و نوسازی داده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه در جزیره کیش از ابتدا بحث محیط زیست دارای اهمیت ویژه بوده، گفت: در این راستا اقدامات خوبی در زمینه تصفیه  و انتقال فاضلاب  انجام شده است.

مهندس افشاری با اعلام اینکه کیش تنها شهری است در کشور که 100 درصد فاضلاب آن تصفیه می شود، تصریح کرد: 95 درصد فاضلاب جزیره توسط شبکه انتقال  فاضلاب و لوله کشی به تصفیه خانه مرکزی کیش منتقل می شود و 5 درصد مابقی فاضلاب، متعلق به رستوران های ساحلی و دکه ها است که فاضلاب آنها نیز توسط سپتیک تانک و تانکر به تصفیه خانه منتقل می شود و حتی یک قطره از فاضلاب جزیره به دریا ریخته نمی شود و چون مانند شهر های دیگر چاه جذبی نداریم، دفع هم نمی شود.

وی افزود: تمام فاضلاب جزیره به سیستم انتقال متصل است و چون جزیره کیش مسطح است و معمولا فاضلاب ثقلی حرکت می کند،  انتقال فاضلاب ها از طریق 9 ایستگاه پمپاژ به تصفیه خانه انجام می شود.

مهندس افشاری در ادامه گفت: تا سال های اخیر در مناطق مختلف جزیره تصفیه خانه هایی وجود داشت. اما از شهریور ماه سال 93 تصفیه خانه مرکزی جزیره به همراه 9 ایستگاه پمپاژ به بهره برداری رسید و کلیه فاضلاب های جزیره به این تصفیه خانه منتقل و پسآب تصفیه شده نیز برای آبیاری فضای سبز کیش استفاده می شود.

وی در خصوص بوی نامطبوع برخی از مناطق جزیره خاطر نشان ساخت: در محل پمپاژهای فاضلاب مخازنی برای جمع آوری و انتقال فاضلاب به تصفیه خانه وجود دارد و باید این مخازن به اندازه کافی پر شود تا کار پمپاژ آن به تصفیه خانه انجام شود.  ممکن است در مدت زمان پر شدن این مخازن، بوی نامطبوع در آن منطقه احساس شودکه مشاوران برای رفع این مشکل، این مناطق را بررسی می کنند.

معاون عمرانی و زیر بنایی در بخش دیگری در این گفتگوی رادیویی در خصوص رسیدگی به مناطق میر مهنا و سفین گفت: در طول سه سال و نیم گذشته توجه ما به حومه جزیره بوده است. جزیره کیش شهر گردشگری است و از سنوات قبل ناحیه گردشگری بخش شمال شرقی جزیره قرار دارد. یعنی از میدان مرجان، میدان داریوش  تا میدان سنایی توسعه پیدا کرده بود. ما در این سه سال و نیم در این مناطق هیچ پروژه را اجرا نکردیم .در مناطق میر مهنا و سفین احداث و اجرای باغ راه ایرانی و پارک های خانواده و گلستان همراه با فضای سبز مناسب اجرا شد و دیگر نمی توان تفاوتی بین شرق و غرب جزیره از نظر فضای سبز و گلگاری قائل شد.

همچنین وی در خصوص رسیدگی و توسعه منطقه نوبنیاد گفت: با توجه به اینکه منطقه نوبنیاد منطقه ای نوساز است، پیاده رو سازی، روشنایی، تابلوی علائم و ایجاد فضای سبز در دستور کار است.

وی افزود: با دستور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیزاحداث 2 مجتمع آموزشی و تحصیلی دخترانه و پسرانه برای تمام مقاطع تحصیلی دانش آموزان آن منطقه در حال بررسی و پیگیری است. در این دو مجتمع آموزشی 4 فضای آموزشی همراه با حیاط جداگانه و فضاهای ورزشی و آمفی تئاتر مشترک در نظر گرفته شده است. این مجتمع ها 48 کلاسه با ظرفیت 1000 دانش آموز هستند. همچنین در همین منطقه مدرسه ای 18 کلاسه با ظرفیت 500 دانش آموز نیز در دست ساخت است که برای سال تحصیلی آینده به بهره برداری می رسد.

شایان ذکر است، در این برنامه به پیامک هایی با موضوعات سهمیه آب شهرک گیلان کیش، پوسیدگی درخت های نخل جزیره، بوی نامطبوع مناطق رینگ، خیابان مهتاب و نسیم کیش و آسفالت منطقه بومی نشین نیز اشاره شد.