بکار گیری تخصص فرزندان برومند ایران زمین در لایروبی اسکله بندرکیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: امروز فرزندان برومند ایران زمین با کسب تخصص های علمی و عمرانی توانستند پروژه لایروبی اسکله بندر کیش را بدون کمک گرفتن از شرکت های خارجی بدست بگیرند و این اقدام بزرگ عمرانی را پیش ببرند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش یکشنبه 17 شهریور با حضور در شبکه "سلام صبح بخیر" با بیان اینکه لایروبی اسکله بندرگاه با استفاده از تخصص جوانان ایران زمین در شرکت مکین انجام می شود گفت: لایروبی یکی از تخصصی ترین کارها در حوزه دریا است و با توجه به این که امکانات آن در داخل کشور وجود ندارد و نیازمند سطح بالایی از تخصص و امکانات می باشد لذا با شرکت مکین به عنوان زیر مجموعه شرکت خاتم الانبیاء که در دو پروژه سابقه لایروبی در کیش را داشته است تفاهم نامه لایروبی به امضاء رساندیم.

غلامحسین مظفری گفت: در سال 94 ساخت اسکله کیش به پایان رسید ولی به علت کمبود منابع مالی لایروبی نشد  از اینرو  با توجه به اینکه یکی مهمترین نیازهای این جزیره انجام پروژه لایروبی بندر کیش است لذا از 15ماه قبل مطالعات در این زمینه آغاز و هم اکنون در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه برای پهلوگرفتن کشتی های بزرگ نیاز به لایروبی حوضچه مورد نظر به عمق  11 تا 14 متر داریم اظهار داشت: به منظور بهره برداری از اسکله، «لایروبی» کف بندرگاه کیش اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی املاح و مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود که حمل و دپوی آن به مکانی دیگر، ضمن تخریب شدید محیط زیست آن منطقه هزینه های سنگینی به همراه خواهد داشت، با بررسی های بعمل آماده به این نتیجه رسیدیم که انتقال و دپوی املاح و مصالح حاصل از لایروبی به جزیره کیش و سرزمین اصلی نه صرفه اقتصادی دارد و نه مطلوب و سازگار با محیط زیست خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: با انجام لایروبی، حجم زیادی املاح و مصالح تولید می شود که سه روش برای انباشت و دپوی آن وجود دارد یک مورد این که مواد حاصل از لایروبی را در زمینی به مساحت 30 تا 40 هکتار در کیش انباشت کنیم که از نظر منظر و حجمی که دارد می تواند باعث گرد و غبار و مشکلات زیست محیطی شود. روش دیگر این است که در سرزمین اصلی این مواد را انباشت کنیم که هم هزینه بر بوده و هم مشکلات زیست محیطی در این روش به قوت خود باقی خواهد بود و این کار شدنی نیست.

وی با بیان این که روش مرسومی که عمدتاً در 90 درصد پروژهای مشابه در دنیا بکار گرفته می شود استحصال زمین از دریا است گفت: در گذشته در ۲ نقطه از کیش به مساحت 14 هزار متر مربع زمین و نیز در بنادر شهید رجایی و بندر شهید بهشتی 700 هزار متر مربع بدین طریق زمین استحصال شده است.

وی اظهار داشت: این استحصال به واسطه ارزش افزوده ای که با تولید 50 هکتار زمین مرغوب ایجاد خواهد کرد از بعد گردشگری و اثر پذیری بر روی اقتصاد جزیره زیبای کیش تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت

دکتر مظفری با بیان این پس از انتشار خبر لزوم لایروبی بندر کیش، دو گروه به این موضوع واکنش نشان داده اند یک گروه دلسوزان محیط زیست هستند که از پیشنهاد های آنان استقبال می کنیم و این اطمینان خاطر را به این افراد می دهیم که با توجه به حساسیت های زیست محیطی که در سازمان منطقه آزاد کیش وجود دارد با کمک گرفتن از مشاور زیست محیطی که مورد تایید سازمان محیط زیست است کار را پیش ببریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: یک گروه دیگر از مخالفان انجام لایروبی و پیشرفت آن به تعبیر من افراد مغرض، معاند و بهانه جو هستند و نمی خواهند کار انجام شود و در این میان مخالفت رسانه های خارجی از اینرو است که حاضر نیستند فرزندان برومند ایران به این تخصص دست بیابند و این کار ارزشمند عمرانی و تخصصی را به ثمر برسانند و با نام شرکت مکین نقش ایفا کنند و در این میان شرکت های بین المللی که حاضر نیستند فرزندان برومند و توانمند این کشور به این تخصص ها دست پیدا کنند.

وی گفت: در کشورهای دیگر  چند جزیره با این شکل ساخته شده در حالی که بحث لایروبی مطرح نبوده و ساخت جزیره در دستور کار قرار گرفته است و خاک را از جای دیگر خریده اند و پروژه های بزرگ را انجام داده اند.

دکتر مظفری با بیان اینکه جزیره کیش به لحاظ زیبایی و زیر ساخت های موجود آماده جذب سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی است افزود: در طول سالهای گذشته سرمایه گذاری خوبی در این جزیره زیبا انجام شده است و بخش خصوصی در کنار زیر ساخت هایی که دولت ها  فراهم کرده اند اتفاق های خوبی را در این جزیره رقم زده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در بخش گردشگری اظهار داشت: جزیره کیش دارای 53 هتل فعال و بیش از 40 هتل در حال ساخت است که در سال میزبان دو میلیون نفر گردشگر داخلی و تعداد زیادی گردشگری خارجی است و بیش از 316 واحد صنعتی در این جزیره فعال است که بخشی از تولیدات آنها به اقصی نقاط دنیا صادر می شود.

رییس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به گردشگر سلامت و امکانات و زیرساخت هایی لازم در جزیره کیش  افزود: گردشگران قابل توجهی در قالب توریست درمانی از کشورهای همسایه مانند عمان، عراق و افغانستان از دومسیر زمینی و هوایی به جزیره کیش سفر کرده اند.

وی افزود: ظرفیت پذیرش مسافر در ترمینال فرودگاه کیش که سالانه پذیرای یک میلیون و ششصت هزار است تکمیل شده است  بنابراین ساخت ترمینال جدید فرودگاه کیش را با ظرفیت پذیرش شش میلیون مسافر در دستور کار قرار داده ایم و تا کنون این پروژه  66 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا سال 1400 به بهره برداری می رسد.